← Înapoi la Articole Terapeuți

7 min

Cum ne afectează fotografiile perfecte pe care le vedem în social media

Cum ne afectează fotografiile perfecte pe care le vedem în social media

Oare ce ar crede cineva din viitor despre societatea actuală dacă s-ar uita pe rețelele noastre de socializare?

Cel mai probabil ar zice că suntem cu toții zâmbitori și fericiți tot timpul, slabi, arătând impecabil și în vacanță 365 de zile pe an. Ar crede că societatea noastră a eradicat ridurile, firele de păr cărunt, grăsimea de pe corp și nefericirea.

În ultimii ani a devenit tot mai clar efectul negativ pe care îl au imaginile perfecte postate pe rețelele de socializare asupra sănătății mentale a femeilor. Aici vedem doar cele mai frumoase ipostaze din viețile oamenilor, în cele mai cosmetizate fotografii ale lor. Privim doar acele imagini in care lumina cade perfect, machiajul arată impecabil, unghiul este exact cum trebuie. Chiar și celor mai reușite fotografii li se aplica filtre și retușuri. Tehnologia face ca acest lucru să fie ușor de realizat, iar diferența dintre imaginea originală și cea finală poate fi uriașă. Pe lângă utilizatorii obișnuiți, pe rețelele de socializare vedem vedete, influenceri și fotomodele a căror interes este să se promoveze afișând o imagine a perfecțiunii.

Când privim așa lucrurile devine clar faptul că aceste imagini creează în mintea noastră niște standarde nerealiste de frumusețe, niște standarde de neatins.

Care sunt efectele psihologice ale acestor standarde?

Comparația cu ceilalți și mesajele critice îndreptate înspre propria persoană

   Atunci când cred că trebuie să fiu perfectă, așa cum alți oameni par să fie, nu am cum să nu fiu dezamăgită de ceea ce văd în oglindă. De cele mai multe ori nevoia de perfecțiune este însoțită de o voce critică care îmi apare în minte și care îmi poate șopti cuvinte precum: “Nu arăți îndeajuns de bine. Nu ești suficient de bună. Trebuie să mai slăbești câteva kilograme. Uite câte defecte ai.” și poate chiar “Cum ar putea cineva să te iubească cu toate aceste defecte?”. Acest tip de monolog intern are consecințe psihologice dureroase, precum emoții de rușine față de propriul corp, stări de deprimare, sentimente de inadecvare. În plus, putem avea parte de stări de anxietate care ne împing într-o cursă fără de sfârșit pentru a atinge acel standard de neatins. Putem încerca tot felul de strategii, de la sport excesiv, diete extreme până la chirurgie estetică, fara a ajunge vreodată la o stare de mulțumire de sine.

Acceptarea condiționată a sinelui

   Este în natura noastră să ne dorim conectare și apreciere din partea altor oameni. Dorința de conexiune și de a aparține unui grup este cea mai profundă nevoie umană. Standardele nerealiste pe care le vedem în jur par să ne spună că pentru a fi acceptați și apreciați este nevoie sa fim altcineva decât suntem. Mesajul este că putem fi acceptați doar condiționat, atunci când bifăm criteriile pe care ni le impune societatea. Ideea aceasta este toxică și ne poate împiedica să căutăm acele persoane care pot să ne accepte și aprecieze așa cum suntem.  

Dificultăți emoționale

   Pentru unii oameni standardele nerealiste de frumusețe, învățate din copilărie sau adolescență, ajung să fie legate de valoarea intrinsecă pe care și-o atribuie orice ființă umană. Consecința este o  neîncredere în sine cronică ce devine teren propice pentru aparția unor dificultăți de sănătate mentală. Standardele de frumusețe promovate în societate pun paie pe foc și întăresc mesajele invalidante pe care unii oameni le-au primit în copilărie. Astfel, se poate ajunge la apariția unor probleme emoționale precum depresia, anorexia, bulimia și perfecționismul cronic. Aceste dificultăți emoționale produc extrem de multă suferință și împiedică persoana să se bucure de propria viață.

Ce putem face pentru a reduce influența distructivă a rețelor de socializare?

În cele ce urmează îți propun să încerci câteva exerciții:

  1. Cine sunt eu?

   Descrie-te folosind trei atribute care țin de aspectul fizic și trei atribute care țin de personalitatea ta. Gândește-te la ceea ce iți place cel mai mult la tine. Dacă e greu să găsești aspecte care îți plac, notează-le pe cele față de care ești cel mai puțin critică. De exemplu, „Îmi plac buzele mele, faptul că sunt înaltă, ochii mei, faptul că sunt o prietenă bună, sunt o persoană generoasă și perseverentă. ” Apoi pune aceste caracteristici  în ordinea importanței. Cel mai probabil, trăsăturile fizice nu sunt primele pe listă.

   Acest exercițiu ne ajută să punem în perspectivă importanța aspectului fizic. Odată ce ieșim de sub vraja imaginilor perfecte, nu este așa de greu să ne amintim că identitatea noastră se bazează mai mult pe caracteristici ce țin de personalitate.

  • Eu în oglindă

   Privește-te în oglindă și observă gândurile care îți vin în minte. Notează-le pe o foaie de hârtie, pune-ți următoarele întrebări și scrie răspunsurile pe foaia de hârtie:

“Sunt aceste gânduri critice?”

“Dacă prietena mea cea mai bună m-ar auzi, ce mi-ar spune?”

“Dacă aș auzi-o eu pe ea spunând lucrurile acestea despre corpul ei, care ar fi reacția mea?”

“Eu ce i-aș zice ei când aș auzi-o spunându-și acele cuvinte?”.

Acest exercițiu ne poate arăta cât de diferit gândim despre noi înșine față de cum îi privim pe ceilalți. Dacă față de prieteni putem fi îngăduitori, cum ar fi dacă am încerca să avem aceeași atitudine în legătură cu propria persoană?

  • Pune în valoare ceea ce ai

   Găsește trei caracteristici fizice care îți plac la tine. Dacă e greu să le găsești, gândește-te ce trăsături atrăgătoare văd cei din jur. Amintește-ți că nimeni nu este perfect și pune în valoare ceea ce ai. Dacă îți plac ochii tăi, scoate-i în evidență prin machiaj sau alegând haine care să le sublinieze culoarea. Cu toții avem cel puțin câteva trăsături fizice frumoase, așa că haideți să le îngrijim și să ne bucurăm de ele. 

  • Încearcă să reduci timpul petrecut pe rețele de socializare

   Găsește alte activități plăcute în care să te implici atunci când simți impulsul de a deschide o aplicație social media. Încetează să urmărești acele conturi care promovează standarde nesănătoase de frumusețe și încearcă să te expui la ceea ce știi că îți face bine. După o vreme îți vei da seama că te simți mai confortabil în propria-ți piele. 

   Deși e ușor să cazi în capcana acestor standarde nerealiste de frumusețe, și e absolut omenesc să te găsești aici din când în când, fii te rog blândă și înțelegătoare cu tine și corpul tău. Corpul tău este cel care te poartă prin viață, te duce în toate locurile pe care vrei să le vezi, te ajută să guști viața și să te bucuri de ea. Îți e companion din prima până în ultima zi pe acest pământ, și ar fi bine să te porți cu tandrețe și grijă cu partenerul tău de călătorie.

Despre autor

Psihoterapeut Emilia  Vereșezan

Psihoterapeut Emilia Vereșezan

Psihoterapeut atestat in psihoterapii cognitive si comportamentale

Programează-te acum