Atacul de panică

Atacul de panică este diferit de frica normală și de reacțiile anxioase pe care le trăim în situații de stres. Atacurile de panică reprezintă tulburări grave ce îl afectează pe individ imprevizibil și, aparent, fără motiv. Simptomele atacului de panică inlud stări bruște de frică și nervozitate, precum și manifestări fizice (transpirație abundentă și puls ridicat), ne spune Psihoterapeut Răzvan Peristeri.

În timpul unui atac de panică, răspunsul la situația declanșatoare este exagerat. Efectul unei astfel de crize este atât de puternic încât, o persoană care a suferit de atacuri de panică, dezvoltă o teamă cronică referitoare la o eventuală repetare a episodului. Această stare de stres permanentă își poate pune amprenta serios asupra modului în care individul își trăiește viața.

Care sunt simptomele atacului de panică?

Un atac de panică durează, în medie, 10 minute și are drept simptome următoarele stări:

• Dificultăți de respirare;

• Puls crescut și dureri în piept;

• Frică puternică, angoasă;

• Lipsa aerului, senzație de sufocare;

• Amețeli și stări de leșin;

• Tremurat;

• Transpirație;

• Greață sau dureri de stomac;

• Amorțeală sau gâdilituri la nivelul membrelor;

• Frisoane sau puseuri de căldură;

• Senzație de neputință, referitoare la pierderea controlului

Care sunt cauzele atacurilor de panică?

Atacul de panică nu are o singură cauză, ci este declanșat, conform studiilor, de o combinație de factori biologici, psihologici, sociali și de mediu, cum ar fi:

• Istoricul familiei – există situații în care atacurile de panică sunt transmise genetic de unul sau de ambii părinți;

• Anormalități la nivelul creierului – atacurile de panică pot fi cauzate de apariția unor probleme la nivelul zonelor din creier care controlează stările de „fight or flight”;

• Consumul de droguri și alcool;

• Stres constinuu și la nivel ridicat. Pierderea unei persoane dragi sau desfășurarea activității într-un mediu stresant pot declanșa atacuri de panică.

Cum poate fi diagnosticat și tratat atacul de panică?

Psihologii identifică starea pacientului, în cadrul întâlnirii terapeutice inițiale, pentru ca apoi, prin terapie cognitiv comportamentală, prin psihoterapie și meditație, să se lucreze asupra ameliorării tratării pacientului. La aceste terapii se poate adăuga și tratamentul medicamentos prescris de medicul psihiatru.

Însușirea unor tehnici de respirație, de relaxare, precum și a unor atitudini pozitive, îl pot ajuta pe pacient să prevină și să depășească starea de criză.

Este de menționat faptul că aproximativ 90% dintre pacienții care suferă de atacuri de panică își pot rezolva problema mergând la specialiști. Mai mult, femeile sunt de două ori mai predispuse la atacuri de panică decât bărbații.

Prin urmare, dacă ești un tânăr stresat cu școala sau cu relația cu ceilalți, dacă ești o persoană care lucrează într-un mediu stresant sau dacă ești un simplu cititor care se regăsește în cele descrise, te așteptăm la Clinica Oana Nicolau – clinica ce reunește 30 de specialiști (din domenii precum psihologia, psihiatria, logopedia, nutriția și coaching-ul) ce sunt gata, în orice moment, să te ajute.