Atacuri de panică în somn: cauze și tratament

Un atac de panică este caracterizat de apariția bruscă, intensă, a stresului sau a fricii. Aceste emoții se intensifică pentru aproximativ 10 minute, după care încep să se estompeze. Atacurile de panică pot apărea în orice moment al zilei sau al nopții. Oamenii pot experimenta un atac de panică fără avertisment. Alții pot avea atacuri frecvente, neașteptate. Cei care au atacuri frecvente de panică pot începe să identifice anumiți factori declanșatori, cum ar fi stresul la locul de muncă sau teama de a zbura. Cu toate acestea, atacurile nocturne de panică se pot întâmpla fără un factor declanșator, trezind persoana din somn. Citiți mai departe pentru a afla mai multe despre atacuri de panică în somn, cauzele lor, modalitățile de a face față și tratamentele posibile.

 

 

Atacuri de panică în somn

Deoarece există mai mulți factori potențiali de risc și cauze ale unui atac de panică, este posibil ca o persoană să se confrunte cu atacuri de panică pe timp de noapte.

Există foarte puține cercetări asupra atacurilor de panică nocturne, totuși, medicii nu sunt siguri ce determină apariția acestora în timpul somnului. Când are loc un atac de panică noaptea, persoanei în cauză îi poate fi dificil să se relaxeze din nou.

Temerile legate de reapariția atacului de panică pot împiedica persoana să adoarmă, ceea ce duce la lipsă de odihnă și stres crescut.

 

atacuri de panică în somn frică

 

Atacuri de panică în somn – Cauze

Oamenii de știință încă nu înțeleg pe deplin cauzele exacte ale atacurilor de panică, atât cele din ​​timpul zilei cât și din timpul nopții. Cu toate acestea, unii factori pot facilita apariția unui atac. Aceștia includ:

  • Genetica – membrii ai familiei cu istoric de atacuri de panică;
  • Tipologia de personalitate;
  • Evenimente de viață, cum ar fi pierderea unui loc de muncă, vorbitul în public sau o teama de zbor;
  • Chimia creierului;
  • Alte tulburări, cum este cea de anxietate socială.

 

Atacuri de panică în somn – Simptome

Un atac de panică, în timpul zilei sau nopții, apare atunci când o persoană se confruntă cu patru sau mai multe dintre următoarele simptome:

  • Transpirație;
  • Frisoane;
  • Senzație de leșin;
  • Greaţă;
  • Palpitații, frecvență cardiacă accelerată;
  • Senzație de amețeală;
  • Senzație de instabilitate;
  • Tremurături;
  • Senzație de sufocare;
  • Teama de a muri;
  • Depersonalizarea – sentimentul de a fi detașați de sine;
  • Senzații de dificultate a respirației;
  • Teama de a pierde controlul;
  • Durere sau disconfort în piept;
  • Parestezii sau senzații de furnicături și amorțeală;
  • Deconectarea de la realitate.

 

Unii oameni pot experimenta mai puțin de patru simptome în timpul unui atac. În aceste cazuri, o persoană poate avea un atac de panică cu simptome limitate.

Atacurile de panică sunt legate de anxietate. Anxietatea poate provoca simptome fizice. Diferența între un atac de panică și anxietatea generală este viteza de declanșare și intensitatea simptomelor.

 

Atacuri de panică în somn – Cum le gestionăm?

Înainte, în timpul și după un atac de panică, o persoană poate încerca mai multe metode diferite pentru a se calma. Acestea includ:

  • Concentrarea pe respirație – respirație lentă și profundă;
  • Gânduri pozitive;
  • Concentrarea pe relaxarea mușchilor din maxilar și umeri;
  • Îndepărtarea de situația care provoacă anxietate;
  • Discuția cu o persoană apropiată;
  • Înghițituri lente de apă;
  • Concentrarea privirii asupra unui obiect din apropiere;
  • Meditația;
  • Exerciții fizice simple, cum ar fi o plimbare sau o întindere ușoară a mușchilor.

 

atacuri de panică în somn stres

 

Atacuri de panică în somn – Diagnostic

Un medic poate evalua o persoană pentru a determina dacă a suferit un simplu atac de panică, dacă are tulburare de panică sau dacă are o altă afecțiune, cum ar fi boala cardiacă, care ar putea prezenta simptome similare.

Pentru a diagnostica o tulburare de panică, medicul va:

  • Efectua o examinare fizică completă;
  • Efectua teste de sânge pentru a verifica problemele legate de tiroidă;
  • Verifica starea de sănătate a inimii, prin intermediul unei electrocardiograme;
  • Discuta despre istoricul familiei, nivelul actual de stres, situațiile pe care pacientul le poate evita, temerile și preocupările acestuia;

Un medic poate, de asemenea, trimite pacientul pentru o evaluare a sănătății mintale. O persoană poate primi un diagnostic de tulburare de panică dacă:

  • Experimentează repetate atacuri de panica, neașteptate;
  • Atacurile nu pot fi asociate cu alte condiții de sănătate psihice sau fizice;
  • Atacurile sunt însoțite de 1 sau mai multe luni de îngrijorare cu privire la un alt atac.

Chiar și fără o diagnosticare a tulburărilor de panică, există tratamente disponibile.

 

Atacuri de panică în somn – Tratament medical

Tratamentul obișnuit al atacurilor de panică va implica medicație, psihoterapie sau o combinație a celor două.

Terapia cognitiv-comportamentală este adesea prima opțiune de terapie pentru persoanele care suferă de atacuri de panică.

Prin această terapie, un psihoterapeut ajută pacientul să își confrunte și să înțeleagă simptomele unui atac de panică într-un mediu controlat, sigur. Odată ce frica este remediată, terapia cognitiv comportamentală poate ajuta pacientul să evite atacurile viitoare.

 

Atacuri de panică în somn – Prevenție

Cea mai bună formă de prevenție este de a dezvolta un plan de tratament cu un medic și continuarea acestuia. Terapia și medicamentele sunt ambele metode foarte eficiente pentru a ajuta la prevenirea atacurilor viitoare și pentru a face simptomele mai ușor de gestionat.

Te confrunți cu atacuri de panică în somn?
Speciliștii noștri sunt pregătiți să te ajute, pentru a depăsi această etapă a vieții tale!

16 comments

  1. Buna,cum as putea sa scap de atacuri de panica

    1. Buna ziua,
      Ar fi bine să vă adresați unui psiholog și împreună cu acesta veți afla cauzele pentru care faceți atacurile de panică.Totodată, el vă va învăța și ce trebuie să faceți ca să scăpați de ele.

  2. Ma trezesc in fiecare noapte cu plpitatii foarte mari puls 150-160 ,am pulxoximetru langa mine.
    Am fost la urgență de foarte multe ori pentru ca nu mai pot nici sa respir in aceste crize ,si mi se spune că fac atac de panică.Nu pot sa inteleg acest lucru pentru ca eu ma trezesc brusc din somn cu aceste simtome care sunt deosebit de puternice si rapide.Iau frontin,cordarone dar degeaba.va rog ce as putea sa mai fac.
    [email protected]

    1. Bună ziua,
      Ar trebui să mergeți la un medic cadiolog pentru a afla daca sunt probleme reale de sanatate. Ar fi bine sa consultati un psiholog, impreuna cu acesta veți afla care este cauza stărilor proaste pe care le descrieți.

  3. Buna ziua fac atac de panica in somn de 20 de ani nu am știut ca este atac de panica până nu lam făcut și ziua m-am evaluat sănătatea sun vlinic sănătoasă dar vreau sa spun am fost la psiholog acum iau tratament de la psihiatrie deoarece nu pot controla atacul in timpul somnului

    1. Bună ziua,
      Foarte bine faceți că urmați tratamentul prescris de medic, cu timpul vă veti simți mult mai bine.

  4. Buna ziua,
    Acum cateva saptamani cineva din familie a suferit niste operatii, am chemat salvarea ca ii e rau. Cand a revenit acasa, intr-o noapte m-a strigat iar eu am tresarit din somn si am avut un atac de panica, crezand ca ii e rau si trebuie chemata salvarea.

    Acum altcineva din familie e grav bolnav, stau noaptea cu ea si are nevoie de mine cam o data pe ora. S-a intamplat sa adorm si cand m-a strigat, am urlat, am fugit la ea, imi simteam inima in gat, imi tremurau picioarele, si dupa un timp nu am avut aer si era sa lesin, am mancat o banana si mi-am revenit.

    Acum va scriu, stand treaza pt ca ma tem sa nu atipesc sa intru iar in soc. Oare ce as putea sa fac, acum pe loc, sa calmez aceste atacuri. (Poate si ca scriu despre asta imi e de folos?)

    1. Bună ziua,
      Ar fi bine să vă adresați unui psiholog, împreună cu acesta veți afla cauza stărilor de neliniște pe care le aveți, și totodată cum puteți scăpa de ele.

  5. Buna ziua! Acum 3 saptamani am facut prima doza de vaccin cu pfizer iar la 5 min aproape ca am lesinat! Am stat cam o ora acolo sa imi revin apoi am plecat spre casa.de atunci si pana in prezent am dureri abdominale,diaree, usoare ameteli, palpitatii,dar cel mai rau e ca atunci cand vine noaptea si incerc sa adorm tresar din somn si ma trezesc apoi incerc sa adorm si patesc acelasi lucru cred ca de 5-6 ori pana se face dimineata si ma dau jos din pat obosit si neștiind practic cat am atipit! Precizez ca, cateodata simt amorteala pe fata sau pe maini si am muschii abdominali incordati! Am 35 de ani nu beau alcoool si nici cafea de cand cu incidentul, sunt fumator. Daca ma puteti ajuta cu un sfat! Va mulțumesc din suflet!

    1. Bună ziua,

      Se pare că aveți o stare de anxietate (neliniște mare) căpătată în urma fricii pe care ați avut-o cànd a trebuit să faceți vaccinul, de acolo și stările proaste pe care le-ați avut. Pentru liniștea dumneavoastra, ar trebui să consultați un medic de familie care vă poate indica ce analize să faceți pentru a vedea dacă există cauze reale a stării pe care o aveți, sau doar de natură psihică, și totodată să mergeți să vorbiți cu un psiholog.

  6. Pentru atac de panica trebuie consultat un psiholog sau un psihiatru?

    1. Bună ziua,

      Pentru atacurile de panică ar trebui să consultați un psiholog, acesta va poate îndruma către un psihiatru, dacă consideră că este necesar.

  7. Buna ceva timp in urma am avut tensiunea ridicata apoi peste citeva luni covid, apoi am mi s-au încleștat miinile vb și picioarele,am făcut un tratament cu sedative cam o luna…Acum soțul e plecat și sunt cu 2 copii mici,am atacuri de panica cam peste o noapte ,mi se bate inima se ridica tensiunea și mii frig la picioare , tremură miinile, ziua am slăbiciuni.ajitatima va rog cu un sfat

    1. Bună ziua,
      Ar fi bine să mergeți la un medic neurolog pentru a face niște investigații, el vă va îndruma ulterior către un psiholog dacă va fi cazul.

  8. Bună! La o perioadă de max. 2 săptămâni , am o stare de rau și trieste si tine 3-4 ore .

    1. Bună ziua,

      Ar fi indicat să vorbiți cu un medic psihiatru și un psiholog pentru a vedea de ce aveți aceste stări de rău.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *