Autismul

Autismul este o tulburare mentală complexă, ale cărei simptome apar, de obicei, în copilăria individului, afectând capacitățile de comunicare și de interacționare ale acestuia. Autismul se definește în baza unui tipar de comportamente, care îl afectează pe individ diferit și în varii intensități, ne spuen Psihoterapeut Georgeta Savu.

La momentul actual nu se cunoaște cauza apariției acestei boli, însă studiile recente și atenția sporită acordată acestei boli contribuie vizibil la rezultate îmbucurătoare, în ceea ce privește depistarea timpurie și tratamentul autismului.

Simptomele autismului

Deși fiecare pacient prezintă o formă personalizată a bolii, se pot distige următoarele simptome comune:

• Încetinirea dezvoltării mentale a copilului;

• Dificultăți de comunicare verbală – individul optând, în acest caz, pentru comunicarea prin gesturi, până la 40% din autiști nu vorbesc niciodată;

• Comportamente repetitive – individul rămâne prins ca într-o buclă a gândurilor;

• Absența capacității de indicare cu degetul protoimperativ;

• Reacții anormale la stimulii externi;

• Absența interacțiunii sociale;

• Absența zâmbetului atunci când copilul/individul salută parinții sau cunoscuții;

• Absența răspunsurilor tipice la durere;

• Vorbit bâlbâit sau deviații de la subiect;

• Incapacitatea individului de a înțelege simbolurile, de a se juca;

• Comportament repetitiv și stereotipic.

Cum poate fi diagnosticat autismul?

Monitorizarea bebelușilor și a copiilor este esențială pentru detectarea semnelor și simptomelor de autism. Depistarea timpurie a acestor tulburări înseamnă ameliorarea stării pacientului prin crearea unui tratament potrivit.

Este de menționat faptul că, rudele (frații, surorile) celor care suferă de autism sunt expuse riscului de a dezvolta anumite trăsături ale autismului sau pot suferi crize reale de autism. De aceea, este important ca și rudele să fie monitorizate. Simptomele care se transmit, cel mai des, se referă la întărzieri ale vorbirii, dificultăți în învățare, probleme de relaționare cu ceilalți și prezența stărilor depresive sau anxioase.

Pentru înlesnirea monitorizării copiilor există un tabel numit „Autism Screening Checklist”. Acest tabel, o dată completat, arată care sunt aspectele ce trebuie analizate în profunzime, de specialiști.

Cum se poate trata autismul?

Deoarece autismul cuprinde un ansamblu de afecțiuni, tratamentul este complex și personalizat. Astfel, pentru a pune un diagnostic și a crea un tratament, este nevoie de o echipă de specialiști alcătuită dintr-un medic psihiatru, un psiholog, un neurolog, un logoped și un psihopedagog.

Dacă ești un părinte îngrijorat ori ai vreun prieten sau rudă care manifestă unele simptome descrise mai sus, te așteptăm la Clinica Oana Nicolau pentru o consultație. Echipa noastră îți stă la dispoziție pentru orice întrebare.