Ce trebuie să faci când ai atacuri de panică?

Ce trebuie să faci când ai atacuri de panică?

Ce trebuie să faci când ai atacuri de panică? Înfricoșătoare, atacurile de panică apar, de obicei, pe neașteptate și se manifestă printr-un val puternic de frică, panică sau anxietate. Sunt copleșitoare și prezintă atât simptome fizice, cât și emoționale. Unele persoane care se confruntă, deseori, cu atacuri de panică pot avea dificultăți de respirație, pot transpira abundent, tremură și simt cum inima aproape că le sare din piept din cauza ritmului cardiac crescut. Altele pot avea, de asemenea, dureri în piept și un sentiment de detașare de realitate sau de ei înșiși.

Există, însă, câteva lucruri pe care trebuie să le faceți atunci când aveți un atac de panică sau simțiți că se apropie unul pentru a vă calma:

Ce trebuie să faci când ai atacuri de panică? In primul rand sa respirăm profund!

Hiperventilarea este un simptom al atacurilor de panică care poate crește frica, așa că o soluție de a vă calma este respirația profundă. Dacă sunteți capabili să vă controlați respirația, aceasta poate reduce simptomele de panică în timpul unui atac. Concentrați-vă asupra ei! Numărați până la patru când inspirați, țineți aerul în plămâni o secundă, apoi expirați numărând iar până la patru.

CONȘTIENTIZAȚI FAPTUL CĂ AVEȚI UN ATAC DE PANICĂ

Printre primele lucruri pe care le poţi învăţa atunci când eşti învăţat ce trebuie să faci când ai atacuri de panică este conştientizarea atacului. Conștientizați faptul că aveți un atac de panică și încercați să vă gândiți la faptul că acest lucru este temporar, că va trece de îndată ce vă veți calma și că sunteți în regulă. Scoteți-vă din minte ideea precum că veți muri, acesta fiind unul dintre simptomele specifice atacului de panică. Conștientizarea atacului de panică vă va permite să vă concentrați asupra altor tehnici de reducere a simptomelor.

ÎNCHIDEȚI OCHII

Unele atacuri de panică provin de la anumiți factori declanșatori care vă copleșesc. Dacă vă aflați într-un mediu cu ritm alert și cu mulți stimuli, acest lucru vă poate alimenta atacul de panică. Pentru a reduce stimulii, închideți ochii în timpul atacului de panică. Acest lucru poate bloca orice stimulent suplimentar și poate face mai ușoară concentrarea asupra respirației.

Ce trebuie să faci când ai atacuri de panică? Concentreaza-te asupra realității!

Deoarece atacurile de panică pot provoca un sentiment de detașare sau separare de realitate, o soluție pentru combaterea atacurilor de panică este concentrarea pe senzațiile fizice cu care sunteți familiarizați. Spre exemplu, să atingeți cu tălpile goale pământul sau să simțiți textura blugilor cu palmele. Aceste senzații specifice vă păstrează concentrați în realitate și vă dau un motiv pentru care să vă concentrați.

FOCUSAȚI-VĂ ATENȚIA PE UN OBIECT

Unii oameni consideră utilă găsirea unui obiect pe care să își focuseze toată atenția atunci când au un atac de panică, așa că vă sfătuiesc să faceți la fel. Alegeți un obiect din apropierea voastră și nu vă mutați privirea în altă parte. Încercați să faceți abstracție de senzațiile pe care le simțiți atunci când se instalează atacul de panică. Spre exemplu, este posibil să observați cum acel lucru se mișcă sau își modifică forma. Tot ce trebuie să faceți este să studiați obiectul pe care îl aveți în față, să vă concentrați toată energia asupra sa, să vă uitați la forma acestuia, la culoare, la mărime, iar simptomele atacului de panică vor începe ușor, ușor să dispară.

UTILIZAȚI TEHNICI DE RELAXARE MUSCULARĂ

La fel ca respirația profundă, tehnicile de relaxare musculară vă pot ajuta să opriți atacul de panică, controlând cât mai mult răspunsul corpului. În mod conștient, relaxați-vă, la un moment dat, un mușchi, începând cu ceva simplu precum degetele de la mână și apoi continuând cu restul corpului.

IMAGINAȚI-VĂ LOCUL ÎN CARE AȚI VREA SĂ FIȚI

Care este cel mai relaxant loc din lume în care ați vrea să fiți? Imaginați-vă că sunteți acolo și încercați să vă concentrați pe detalii. Acel loc ar trebui să fie unul liniștit, calm și relaxant, nu unul aglomerat.

ANGAJAȚI-VĂ ÎN ACTIVITĂȚI UȘOARE

Endorfinele sau moleculele fericirii create în momentul în care vă angajați într-o activitate plăcută pot îmbunătății starea de spirit. Din cauza faptului că sunteți stresat și sub influența atacului de panică, alegeți, spre exemplu, să mergeți pe jos, să vă plimbați. În tot acest timp încercați să vă controlați respirația așa cum am menționat mai sus.

APELAȚI LA LAVANDĂ

Lavanda este cunoscută ca fiind liniștitoare, așa că dacă o aveți la îndemână, indicat ar fi să o mirosiți. Acest lucru vă poate ajuta să vă relaxați. Dacă nu aveți lavandă prin apropiere, o alternativă în acest sens ar fi ceaiul de mușețel.

Sperăm că ţi-am răspuns la întrebări şi ai aflat astăzi ce trebuie să faci când ai atacuri de panică. Dacă nu reușiți să treceți singuri peste atacurile de panică, apelați cu încredere la cei peste 30 de specialiști. Psihoterapeuții celei mari clinici de sănătate emoțională din țară conform numărului de terapeuți vă pot ajuta să înțelegeți, să conștientizați si să combateți atacurile de panică. În cadrul terapiei individuale veți învăța cum să controlați și cum să vă focalizați atenția în sensul potrivit și eficient.

Te confrunți cu atacuri de panică?
Nu ezita să cauți ajutor! Specialiștii noștri sunt alături de tine.

28 comments

  1. Va multumesc mult ! Am avut un atac de panica si nu stiam ce sa fac acum daca voi mai avea stiu ! Va multumesc mult

    1. Cu mult drag! O zi frumoasa!

  2. Buna ziua atacul de panica se va vindeca vreodată există foarte multe boli care se vindeca pana la urma dar acest atac de panica încep să cred că nu

    1. Bună seara,
      Atacul de panică poate dispărea din viața omului, nu vorbim de vindecare pentru că nu este o boală ci doar o stare de frică foarte mare ca urmare a unei lungi perioade de stres.Cu ajutorul psihoterapiei și eventual dacă este cazul și un tratament medicamentos recomandat de doctorul psihiatru vor trece stările de panică.

  3. Buna seara . Am atacuri de panica de 10 ani . Au început cu o stare de frica care o simțeam in stomac . Acum sunt altfel mai puternice , le simt in tot corpu . Nu știu cum sa explic cum ma simt atunci când am o stare de rău . Un singur simptom pe care îl pot descrie este scăderea tensiuni .

    1. Bună seara,

      În primul rând trebuie să vă adresați unui medic cardiolog pentru a vedea de ce și în ce situații apar aceste fluctuații de tensiune, respectiv, scăderi de tensiune. Cauzele pot fi și de natură fiziologică, dar pot fi date și de un posibil exces de alți factori comportamentali (consum excesiv de alcool, cafea, tutun și alte substanțe) care pot fi toxici pentru organismul dumneavoastra.În urma rezultatelor, medicul curant (de familie sau chiar cardioligul) vă pot îndruma să urmați câteva ședințe de psihoterapie dacă consideră că nu există cauze de altă natură.

  4. Buna seara ,
    Am o problema cu cervicala care mi a declanșat aceste atacuri de panica .
    Din 2016 am gestionat situația , dar de o luna am dureri severe in zona cervicala , cu senzații de șuierat in urechi și presiune in spatele urechilor.
    Problema principala apare când pun capul pe perna sa dorm , neadormimd in Timp relativ scurt , încep sa ma copleseasca gânduri negre și uite așa nu e decât un pas sa Declanșez atacul de panica , ziua de altfel nu sint probleme.
    Ce as putea face , mulțumesc. Din suflet
    Marian Stoian

    1. Buna ziua,

      Ar fi bine să fiți consultați mai multi medici specialiști (dr neuorolog, dr osteopat, dr o.r.l) pentru a remedia-ameliora cu tratament adecvat durerile din zona cervicala și zgomotele din ureche, dar și de un psihoterapeut.

  5. buna seara va rog sa imi dati un sfat ,mama mea are 84 ani ,am fost cu ea la medic si toate analizele sunt bune ,tensiunea buna ,plaminii buni ,cu inima este bine ,nu o doare absolut nimic dar are momente cind nu poate sa ia aer si o apuca o stare de tremurat si de amorteala si nu stiu ce sa fac

    1. Buna ziua,

      Ar fi potrivit ca mama dumneavoastra sa fie consultată de către un medic neurolog pentru a vedea dacă nu sunt probleme de circulație cerebrală, dar și de către un psiholog, care în un urma consultului și testării ar putea constata dacă există sau nu probleme de natură psiho-afectivă.

  6. Bună ziua. Urmez un tratament cu zoloft și de vreo 2 zile am atacuri de panica și obosesc f repede. Exista posibilitatea sa am atacuri de panica chiar dacă sunt sub tratament de aprox 2 ani. Mulțumesc

    1. Bună ziua,
      Zoloftul este un medicament care se prescrie ca tratament pentru depresie. Cel mai bine ar fi să vă adresați medicului psihiatru curant, doar el vă poate spune ce anume trebuie să faceți pentru noile stări pe care le aveți.Sigur că și o programare la un psihoterapeut ar fi binevenită, împreună cu acesta puteți identifica cauza stărilor de panică.

  7. Buna seara. Din cauza situatiei cu Corona Virus, am inceput sa lucrez de acasa, de 3 saptamani. Locuiesc singura intr-un bloc linistit. Lucrez noaptea, 3 nopti lucrate si 3 libere. M-am agitat un pic cu situatia din jur, ieri am avut dureri de cap. acum, stand la birou si lucrand (ora 2 noaptea) am inceput dintr-o data sa am ganduri neobisnuite. Am simtit cum mi-a crescut pulsul. Ma gandeam ca sunt atatea posiblitati in casa ca sa mor (suicid). A fost prima data cand am gandit asa. Acum cand am realizat ce ganduri am avut, plang. Nu stiu cum sa evit sa mai patesc asa ceva. E oribil, parca nu eram eu. Si imi este frica sa nu patesc din nou.

    1. Bună ziua,

      Pe fondul de stres cauzat de situația actuală, plus știrile alarmiste de la tv, la care s-a adăugat și schimbarea stilului de viață prin izolarea la domiciliu (impusă), a apărut starea de anxietate. Prin urmare, câteva ședințe de psihoterapie v-ar ajuta să scăpați de gândurile ciudate și să vă simțiți mai bine.

  8. Bună dimineața, mă confrunt, mai ales noaptea cu atac de panică sau nu mai știu cum să spun,de la ora 3 jum nu mai pot dormi, mă asez pe pernă și nu pot respira, din somn, am fost la spital pe 11 aprilie, mi au făcut analize și EKG , și totul bine dar eu tot nu pot respira, ce pot sa fac, nu mai știu..Mai ales în perioada asta nu am cu cine vb..Va mulțumesc..

    1. Buna ziua,

      Va propun un exercitiu : sa va observati senzatiile corporale in mod non-judicativ, sa nu va mai luptati cu ele si ghidati-va intr-un exercitiu de imagerie dirijata, cu accent pe accelerarea capacitatii corpului de a se vindeca.
      Este un exercitiu de imprietenire cu senzatiile corporale, pe care il puteti face singur, eventual il inregistrati.
      Asezati-va intr-un loc confortabil, unde sa va simtiti in siguranta sa inchideti ochii,
      Concentrati-va la senzatiile pe care le simtiti in corp. Cu o atitudine de curiozitate, delimitati clar conturul senzatiei, forma sa.
      Apoi respirati de cateva ori in si din aceasta senzatie.
      La final, imaginati-va ca faceti mai mult loc senzatiei respective in corpul dvs.
      Reveniti apoi cu atentia asupra intregului corp si deschideti ochii.
      Cum s-au modificat senzatiile corporale pe masura ce le-ati acordat atentie?
      Sper sa va fie util si cel mai bine ar fi să luați legătura cu un psihoterapeut și împreună cu acesta veți afla care sunt cauzele atacurilor de panică .

  9. Buna dimineata! Ma confrunt cu o problema si nu stiu cum sa o gestionez. De cand cu aceasta perioada stresanta am o frica constanta, o stare de neliniste. La orice pas am senzatia ca am simptomele acestei boli si o frica teribila de acest virus. Nu dorm decat cateva ore pe noapte ma trezesc parca am frisoane, imi iau febra mereu mi se pare parca am febra, am asa niste bufeuri. Uneori mi se pare ca nu respir cum trebuie. Si mereu ma macina acest gand ca poate sunt contaminata cu acest virus. Mentionez ca in toata aceasta perioada de 2 ori am iesit din casa si atunci intr-o mare viteza si cu echipata corespuzator. Dar am o frica groaznica pe orice pun mana am senzatia ca e contaminat, cumparaturile toate le dezinfectez am devenit obsedata. Numai asta am in cap parca nu ma mai pot bucura de nimic mereu frica si neliniste. Am si un copil de 4 ani si de aici iar o teama teribila ca daca m-as imbolnavi si ii fac lui rau. Nu stiu cum sa gestionez aceasta situatie mai ales in aceasta perioada cui sa cer ajutorul😞😞

    1. Buna ziua!

      Atacurile de panică nu pun viața omului în pericol, dar sunt extrem de neplăcute. Cel mai bine ar fi să luați legătura cu un psihoterapeut și împreună cu acesta veți afla care sunt cauzele atacurilor de panică pe care le aveți și cum puteți scăpa de ele.

  10. Buna seara. De cand cu situația covid lucrez acasa de aproximativ 1 luna. După aproximativ o săptămână de stat acasa am inceput sa am stări de panica si de frica din cauza virusului,daca il iau si ma îmbolnăvesc ce se v-a intampla cu mine ?Uneori mi-am pus si intrebarea daca,Doamne fereste,pot muri.. De saptamana trecuta m-am simtit tot mai rau,iar cand am vazut asta am sunat la un medic psihiatru. Mi-a recomandat un tratament pe care l-am inceput a 2 zi dar de la care mi-a fost extrem de rau: greață,varsături,diaree,stări de prelesin,etc. Este singura zi in care am luat meditația si imi este rau de atunci. Astăzi parca am inceput sa ma simt putin mai bine,dar am un tremur in corp,sunt slăbită,simt furnicaturi si amorteli in mâini și in picioare,nu am pofta de mâncare,sunt panicată si cu frica in mine. Ce as pute face ? Multumesc.

    1. Bună dimineața,
      In această perioadă sunt multe persoane care fac atacuri de panică pentru că ne confruntăm cu o situație de excepție.Faptul că trebuie să stăm acasă și nu știm exact pentru cât timp (se poate prelungi izolarea la domiciliu în funcție de gravitatea situatiei) și veștile din mass-media, pot crea stări de panică. Ar trebui să vorbiți cu medicul psihiatru despre starea pe care ați avut-o când ați luat medicația, doar el vă poate schimba medicația (în stările de panică este indicat și tratamentul medicamentos), și in plus, ar trebui să faceți niște ședințe de psihoterapie.

  11. Buna seara de cand ee cu virusul acesta am facut 2 atacuri de panică si nu stiu ce trebuie sa fac.ma doare in piept foarte tare si nu pot respira bine ce trebuie sa fac ma puteti ajuta va rog frumos

    1. Buna seara,

      Cel mai indicat ar fi să vă adresați unui psihoterapeut care vă va explica care este cauza reală a atacurilor de panică pe care le aveți, și totodată vă ajuta să vă schimbați modul de gândire (să nu vă mai panicați), și vă va învăța tehnici de relaxare care vă vor ajuta să vă simțiți mai bine.

  12. Buna dimineata, am nevoie de ajutorul dumneavoastra,si eu ca multe alte persoane am atacuri de panica,cam de 3 luni a apărut problemă asta deși eu cred ca a inceput mai de mult dar nu mi am dat seama ce este de fapt,pînă când s a intensificat,s a intamplat o data ziua,dar acum apare noaptea in somn,la început parca le am gestionat bine si le eliminarea dar au reapărut,multumesc din suflet!

    1. Buna ziua,
      Cel mai indicat ar fi sa luati legatura cu un psiholog. Împreună cu acesta veți afla ce situație-eveniment din viața dumneavoastra a dus la starea de panică, si în plus, veți afla și cum trebuie să o gestionați.

  13. Buna ziua. Am atacuri de panica destul de dese..uneori manifestate diferit. Sunt navigator ma aflu in voiaj. Inainte sa plec am facut foarte multe investigatii…cardiolog….neurolog…glanda…analize de sange. Toate au iesit perfecte. Acum in ultima perioada imi amorteste capul si mainile. Respir si ma plimb si iau un magneziu…umblu.cu ceai de lavanda si valeriana dupa mine…vreun sfat cum sa gestionez sitiatia?

    1. Buna ziua,
      Ar fi bine dacă ați lua legătura (online) cu un psiholog pentru a discuta despre stările de panică pe care le aveti. Împreună cu acesta veți vedea în care situații vă apar stările de panică și cum le puteți controla mai bine că să dispară în timp.

  14. Bună! Am și eu o problema, fac atacuri de panica. Dar nu pot respira care, ar fi cauza? Sunt și însărcinată unde as putea sa merg?

    1. Buna ziua,
      Ar fi bine să vorbiți cu un psiholog, împreună cu acesta în urma discuțiilor avute veți descoperi care este cauza reală a atacurilor de panică pe care faceți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *