Viziteaza-ne
Program
L-V: 9-22 & S: 9-15
depresia

Depresia, amestec de sentimente de tristețe, pierdere și furie

Clasificată ca fiind o tulburare a dispoziției, depresia poate fi descrisă ca sentimente de tristețe, pierdere sau furie care interferează cu activitățile zilnice ale unei persoane. Depresia poate fi experimentată de fiecare dintre noi în moduri diferite: în cazul unora poate interfera cu munca zilnică rezultând timp pierdut și productivitate scăzută, în cazul altora poate influența relațiile și starea de sănătate și există și varianta în care poate afecta absolut toate planurile.

Printre afecțiunile agravate de depresie se numără:

• artrita;
  • astmul;
  • bolile cardiovasculare;
  • cancerul;
  • diabetul;
  • obezitatea.

Care sunt semnele și simptomele depresiei?

Simptomele depresiei includ:

• interes redus pentru activitățile plăcute;
  • stare de spirit mai scăzută;
  • stare de tristețe accentuată;
  • sentimentul disperării, al pierderii speranței;
  • interes și plăcere reduse în activitățile de care v-ați bucurat anterior;
  • pierdere a dorinței sexuale;
  • scădere neintenționată în greutate (fără dietă) sau apetitul scăzut;
  • insomnie (dificultăți de somn) sau hipersomnie (somn excesiv);
  • agitație psihomotorie;
  • întârzierea abilităților psihomotorii, de exemplu, încetinirea mișcării și a vorbirii;
  • oboseala sau pierderea energiei;
  • sentimente de inutilitate sau vinovăție;
  • afectarea abilității de a gândi, concentra sau lua decizii;
  • gânduri recidivante de deces sau sinucidere sau tentativa de suicid.

Un aspect foarte important de reținut este acela că pentru ca toate aceste simptome și semne menționate mai sus să poată fi diagnosticate ca depresie, trebuie să îndeplinească și un criteriu specific de timp. Nu orice tristețe, indiferent de intensitatea sa, poate fi numită depresie.

Depresia poate fi diagnosticată doar de un medic psihiatru in urma evaluării psihiatrice combinate cu evaluarea psihologică a individului.

Care sunt cauzele apariției depresiei?

Cauzele depresiei nu sunt pe deplin înțelese și nu pot avea o singură sursă. Depresia poate fi cauzată de o combinație de factori:

• genetici;
  • de mediu;
  • psihologici și sociali (psihosociali);
  • schimbări biologice la nivelurile neurotransmițătorilor.

Unele persoane prezintă un risc mai mare de depresie comparativ cu alții. Printre factorii de risc se regăsesc:

• evenimente din viață: decesul, divorțul, problemele de muncă, relațiile cu prietenii și familia, probleme financiare, probleme medicale sau stres acut;
  • personalitate: cei cu strategii mai puțin reușite sau cu traume anterioare de viață sunt mai sensibili;
  • factori genetici: persoanele care au o rudă de prim grad cu depresie sunt mai predispuse la această afecțiune;
  • diverse traume ale copilăriei;
  • unele medicamente prescrise: este vorba despre corticosteroizi, unele beta-blocante, interferon și altele;
  • consumul excesiv de droguri recreaționale: alcoolul, amfetaminele, dar și alte medicamente sunt strâns legate de depresie;
  • o accidentare la nivelul capului;
  • depresia majoră din trecut crește riscul apariției unei noi depresii;
  • afecțiuni cronice cum ar fi diabetul, bolile pulmonare obstructive cronice și bolile cardiovasculare.

Cum se poate trata depresia?

Depresia este o tulburare psihică ce se poate trata prin:

• sprijin, variind de la discutarea soluțiilor practice și până la educarea membrilor familiei;
  • psihoterapie, cunoscută și ca terapie prin vorbire, cum ar fi terapia cognitiv-comportamentală (CBT);
  • tratament medicamentos, în special antidepresive.

De câte tipuri este depresia?

Depresia este de mai multe tipuri, printre care:

Depresie unipolară și bipolară

În cazul în care caracteristica predominantă este o stare depresivă atunci vorbim despre depresie unipolară. Cu toate acestea, dacă este caracterizată atât de episoadele maniacale, (se caracterizează printr-o perioadă de dispoziție exuberantă, exagerată în raport cu contextul, și care persistă pentru o perioadă de minim o săptămână sau mai puțin dacă este necesară spitalizarea) cât și de cele depresive separate de perioadele de dispoziție normală, aceasta se numește tulburare bipolară (denumită anterior depresie maniacală).

Tulburare depresivă majoră cu trăsături psihotice

Această afecțiune este caracterizată de depresie însoțită de psihoză. Psihoza poate implica iluzii, credințe false și detașare de realitate sau halucinații, făcând omul afectat să simtă lucruri care nu există.

Depresie postpartum

Depresia de genul acesta poate avea debutul în timpul sarcinii sau după naștere. Este mai mult decât perioada de tristețe post sarcină legată de greutate. Simptomele acestui tip de depresie pot varia de la o letargie persistentă și o tristețe care necesită tratament medical până la psihoză postpartum, o afecțiune în care episodul dispoziției este însoțit de confuzie, halucinații sau iluzii.

Tulburare depresivă majoră sezonieră

Așa cum îi spun și numele, depresia sezonieră apare, în special, în perioada de iarnă. Simptomele aferente sunt somnolență, creștere în greutate.

Ignorată, depresia va conduce atât la degradarea stărilor de spirit, de sănătate fizică și psihică, cât și la rănirea celor din jur, direct sau indirect. Indicat este să apelați la psihoterapie pentru a câștiga lupta cu depresia. La Clinica Oana Nicolau, cea mai mare clinică de sănătate emoțională din țară, peste 30 de specialiști te așteaptă cu brațele deschise pentru a te ajuta să treci peste această tulburare.

Te confrunți cu depresie?
Nu o ignora! Îți suntem alături, pentru a depăși cu succes această etapă a vieții tale!