depresia postpartum femeie foarte suparata

Depresia postpartum: ce este aceasta?

Nașterea unui copil poate declanșa o mulțime de emoții puternice, de la entuziasm și bucurie la frică și anxietate. Dar poate duce și la ceva mult mai extrem – depresia.

Cele mai multe mame noi experimentează „baby blues” după naștere, care de obicei include schimbări de dispoziție, plâns, anxietate și dificultăți de somn. „Baby blues” începe de obicei în primele două până la trei zile după naștere și poate dura până la două săptămâni.

Dar unele mame noi experimentează o forma mai severă, de lungă durată de depresie cunoscută sub numele de depresie postpartum. Aceasta nu este un defect de personalitate și nici o slăbiciune. Uneori este pur și simplu o complicație care apare în urma nașterii. Dacă aveți depresie postpartum, un tratament rapid vă poate ajuta să ameliorați simptomele  până la dispariție. Astfel, veți putea să vă construiți / îmbunătățiți relația cu bebelușul.

Simptome

Semnele și simptomele depresiei după naștere variază de la ușoare la severe.

Baby blues – Simptome

Semnele și simptomele „baby blues” – care durează de la câteva zile până la o săptămână sau două după nașterea bebelușului – pot include:

• Modificări ale dispoziției
  • Anxietate
  • Tristețe
  • Iritabilitate
  • Senzație de copleșire
  • Plâns
  • Concentrație redusă
  • Probleme ale apetitului
  • Probleme cu somnul

Depresia postpartum – Simptome

Depresia postpartum / prenatală poate fi confundat cu „baby blues” la început – dar semnele și simptomele sunt mai intense și durează mai mult. Aceasta poate afecta în cele din urmă capacitatea de a avea grijă de copilul dumneavoastră și de a vă ocupa de sarcini zilnice. Simptomele se dezvoltă de obicei în primele câteva săptămâni după naștere, dar pot apărea mai devreme – în timpul sarcinii – sau mai târziu – până la un an de la naștere.

Semnele și simptomele unei depresii postpartum sunt:

• Starea depresivă sau tulburările de dispoziție severe
  • Plâns excesiv
  • Destrămarea legăturii cu copilul
  • Îndepărtarea de familie și prieteni
  • Pierderea  sau sporirea apetitului
  • Incapacitate de a dormi (insomnie) sau somn îndelungat
  • Oboseală copleșitoare și pierderea de energie
  • Reducerea interesului și a plăcerii față de activitățile care vă făceau plăcere cândva
  • Iritabilitate și furie intense
  • Teama că nu sunteți o mamă bună
  • Sentimente de inutilitate, rușine, vină
  • Capacitatea redusă de a gândi în mod clar, de a vă concentra sau de a lua decizii
  • Neliniște
  • Anxietate severă și atacuri de panică
  • Gânduri de a vă răni pe dvs. sau pe copil
  • Gânduri de moarte sau sinucidere

Netratată, depresia postpartum poate dura mai multe luni.

depresia postpartum femeie care plange

Cauze

Nu există o singură cauză a depresiei postpartum, dar problemele fizice și emoționale pot juca un rol important.

• Schimbări fizice. După naștere, o scădere dramatică a hormonilor (estrogen și progesteron) din organism poate contribui la depresia postpartum. Alți hormoni produși de glanda tiroidă pot să scadă brusc – ceea ce vă poate face să vă simțiți obosite, lente și deprimate.
  • Probleme emoționale. Când nu dormiți destul sau vă simțiți coplesită, este posibil să vă deranjeze orice problemă minoră. S-ar putea să vă îngrijorați de capacitatea dumneavoastră de a avea grijă de nou-născut. Poate că vă simți mai puțin atractivă, vă luptați cu sentimentul de pierdere a identității sau simțiți că ați pierdut controlul asupra vieții dumneavoastră. Aceste probleme pot contribui la depresia postpartum.

Factori de risc

Orice mamă nouă poate experimenta depresia postpartum. Aceasta se poate dezvolta după nașterea oricărui copil, nu doar după primul. Cu toate acestea, riscul crește dacă:

• Aveți o istorie de depresie, fie în timpul sarcinii, fie în alte momente
  • Aveți tulburare bipolară
  • Ați avut depresie postpartum după o sarcină anterioară
  • Aveți membrii în familie care au avut depresie sau alte tulburări de dispoziție
  • Ați trecut prin evenimente stresante în cursul anului trecut, cum ar fi complicații ale sarcinii, boli sau pierderea locului de muncă
  • Bebelușul are probleme de sănătate sau alte nevoi speciale
  • Aveți gemeni, tripleți sau alte nașteri multiple
  • Aveți dificultăți la alăptare
  • Aveți probleme în relația dumneavoastră cu partenerul de viață
  • Aveți un sistem slab de sprijin (familie, prieteni)
  • Aveți probleme financiare
  • Sarcina a fost neplanificată sau nedorită

Prevenție

Dacă aveți o istorie de depresie – în special depresia postpartum – spuneți medicului dumneavoastră dacă intenționați să rămâneți gravidă sau imediat după ce ați aflat că sunteți gravidă.

În timpul sarcinii, medicul dumneavoastră vă poate monitoriza îndeaproape semnele și simptomele depresiei. Acesta vă poate completa un chestionar de monitorizare depresie în timpul sarcinii și după naștere. Uneori, o depresie ușoară poate fi tratată cu grupuri de sprijin, consiliere sau alte terapii. În alte cazuri, pot fi recomandate antidepresive – chiar și în timpul sarcinii.
După nașterea bebelușului, medicul vă poate recomanda efectuarea unui control precoce postpartum pentru a examina semnele și simptomele depresiei postpartum. Cu cât a fost detectată mai devreme, cu atît mai repede poate începe tratamentul. Dacă aveți o istorie de depresie postpartum, medicul dumneavoastră poate recomanda tratament antidepresiv sau psihoterapie imediat după naștere.

Sfaturi pentru a face față după naștere

Iată câteva sfaturi care vă pot ajuta să faceți față aducerii unui nou-născut acasă:

• Cereți ajutor – permiteți altora să știe cum vă pot ajuta
  • Fiți realistă cu privire la așteptările pentru dumneavoastră și pentru copil
  • Sport –  faceți o plimbare, ieșiți din casă pentru o pauză
  • Așteptați-vă să experimentați zile bune și zile proaste
  • Urmați o dietă foarte atentă; evitați alcoolul și cofeina
  • Întrețineți relația cu partenerul – faceți-vă timp unul pentru celălalt
  • Păstrați legătura cu familia și prietenii – nu vă izolați.
  • Primiți puțini vizitatorii atunci când vă întoarceți acasă
  • Psihoterapie online
  • Dormiți sau odihniți când copilul dumneavoastră doarme!

Te confrunți cu depresie postpartum?
Nu ești singură! Specialiștii clinicii sunt alături de tine!