← Înapoi la Blog

Dispneea – cauze și tratament

Lipsa de aer sau dificultatea în respirație, numită în termeni medicali dispnee, este o senzație ce poate conduce la panică. Cu toate astea, afecțiunea poate fi tratată sau ameliorată, cauzele ei fiind de origine pulmonară, cardiacă sau de altă natură. Pentru a înțelege cum să tratăm această afecțiune, vom vorbi în cele ce urmează despre:

Ce este dispneea

Când simțiți că nu puteți trage suficient aer în plămâni, înseamnă că aveți dificultăți de respirație. Medicii numesc această senzație înspăimântătoare dispnee. Aceasta poate fi descrisă ca o senzație de strângere în piept sau de imposibilitate de a respira profund, uneori fiind chiar o senzație dureroasă.

Tăierea respirației este adesea un simptom al problemelor cardiace sau pulmonare. Dar poate fi și un semn al altor afecțiuni precum astmul, alergiile sau anxietatea. Exercițiile intense sau răceala pot conduce, de asemenea, la sentimentul că nu mai avem aer.

Totodată, există alte simptome asociate cu dispneea, printre care: tusea, durerea în piept, durerea în gât, anxietatea, amețeala, oboseala, leșinul, palpitațiile, respirația rapidă sau șuierătoare.

Tipuri de dispnee

Există mai multe tipuri de dispnee, printre care:

• Dispneea de efort – determinată de intensitatea activității fizice.
  • Dispneea de repaus – care este resimțită chiar dacă am încetat activitatea fizică.
  • Ortopneea – resimțită atunci când ne aflăm în poziție orizontală. Este ameliorată de poziția verticală.
  • Platipneea – care se manifestă prin respirația dificilă în poziție verticală, ameliorată de adoptarea unei poziții orizontale.
  • Trepopneea – resimțită când stăm pe o parte a corpului (dar nu și pe cealaltă), întrucât cauza este un plămân sau o bronhie bolnavă etc.

Dispneea trebuie să fie  diferențiată de tahipnee (frecventă la copii), hiperventilație sau hiperpnee, deoarece acestea se referă la creșterea ratei respiratorii și sunt ușor de tolerat și depășit.

Cauzele dispneei

Multe tulburări medicale diferite pot provoca dificultăți de respirație. Însă cele mai frecvente cauze sunt afecțiunile pulmonare și cardiace. Respirația sănătoasă depinde de aceste organe pentru a transporta oxigenul în corpul dumneavoastră.

Senzația de lipsă de aer poate fi acută, durând câteva zile sau mai puțin. Alteori ea este cronică, durând între trei și șase luni, și chiar mai mult.

Cauzele dispneei acute

• Alergii: Oamenii simt adesea că nu au aer în timpul unei reacții alergice.
  • Anxietate: Anxietatea poate provoca hiperventilație (respirație rapidă, grea).
  • Sufocare: Un blocaj în gât poate îngreuna intrarea și ieșirea aerului în plămâni. Inhalarea alimentelor sau a unui obiect în plămâni blochează, de asemenea, fluxul de aer.
  • Embolie pulmonară: Aceasta se întâmplă atunci când aveți un cheag de sânge în plămâni. Această condiție este o urgență medicală.
  • Atacul de cord: Un blocaj care oprește fluxul de sânge către inimă poate provoca dificultăți de respirație înspăimântătoare. Dacă observați acest simptom împreună cu alte simptome de atac de cord, sunați la 911.
  • Infecție: O infecție precum bronșita sau pneumonia poate produce secreții mucoase care blochează fluxul de aer către anumite părți ale plămânilor. Acest lucru poate interfera cu dispersarea oxigenului în sânge.
  • Leziune: O coastă ruptă poate face respirația dureroasă și dificilă. Sângerarea și anemia pot reduce numărul de celule roșii din sânge, ceea ce scade cantitatea de oxigen transportată în sânge.
  • Medicamente: Anumite medicamente pot provoca o senzație de strângere în piept. Statinele (medicamente care reduc grăsimile din sânge) și beta-blocantele administrate pentru hipertensiune arterială la persoanele astmatice pot provoca acest simptom.
  • Temperaturi extreme: Căldura puternică sau frigul te pot face să simți că ai probleme cu respirația.

Cauzele dispneei cronice

• Astm: Îngustarea căilor respiratorii, cauzată de astm, poate face ca respirația să fie dificilă. Astmul cardiac, spre exemplu, se manifestă prin dispnee ce apare îndeosebi noaptea, însoțită de tuse, anxietate, expectorație sau transpirații.  Dispneea paroxistică nocturnă, acest tip de dispnee ce trezește pacientul din somn, este ameliorată de adoptarea poziției verticale.
  • Insuficiență cardiacă: În timpul insuficienței cardiace, sângele nu poate umple și goli inima în mod corespunzător. Această afecțiune poate cauza acumularea de lichid în plămâni, făcând să simțiti că respirați cu greutate.
  • Boala pulmonară: Leziunile țesutului pulmonar, din cauza bolilor precum boala pulmonară obstructivă cronică (BPOC), asociată fumatului, poate provoca dispnee. Tumorile, cum ar fi cancerul pulmonar, pot provoca, de asemenea, dificultăți de respirație.
  • Obezitatea: A fi supraponderal vă poate solicita plămânii și vă poate îngreuna respirația.
  • Graviditatea: Modificările circulatorii și respiratorii ale femeilor gravide pot determina apariția dificultăților respiratorii, preponderent în ultimele luni de sarcină.
  • Condiție fizică slabă: A nu fi în formă din cauza inactivității sau a bolii poate provoca dificultăți de respirație.

Diagnosticarea dispneei

Când contactați medicul, acesta vă va evalua mai întâi căile respiratorii, respirația și circulația pentru a determina dacă aveți nevoie de îngrijire de urgență. Dacă nu este cazul, medicul va efectua o serie de teste pentru a găsi cauza dispneei. Acestea pot include:

• evaluarea fizică;
  • o trecere în revistă a istoricului medical;
  • scanări imagistice;
  • analize de sânge;
  • teste ale funcției pulmonare;
  • măsurarea saturaţiei oxigenului în sânge.

În timpul unui examen fizic, medicul vă va măsura pulsul, frecvența respirației, indicele de masă corporală și temperatura corpului. O temperatură ridicată poate indica faptul că febra cauzează dispnee, în timp ce un puls anormal poate indica o afecțiune cardiacă subiacentă.

O radiografie toracică poate fi un prim pas pentru a determina dacă complicațiile pulmonare sau cardiace cauzează dispnee. Medicii pot utiliza, de asemenea, o tomografie computerizată (CT) în timpul diagnosticului. Aceste scanări pot arăta că suferiți de:

• pneumonie;
  • embolie pulmonară;
  • revărsat pleural;
  • tumori;
  • boală pulmonară interstițială etc.

Dacă testele de mai sus nu dezvăluie cauza afecțiunii, medicii pot utiliza  ecocardiografia sau ecografia cardiacă pentru a evalua în continuare funcția inimii. De asemenea, ei ar putea dori să afle capacitatea pulmonară totală.

Tratament pentru dispnee

În functie de cauza dispneei, tratamentul va fi unul diferit. De exemplu, dacă aveți astm bronșic, este posibil să primiți un inhalator pe care să îl utilizați atunci când aveți o criză. Dacă există lichid în plămâni, medicul ar putea cere o procedură de eliminare a lichidului. Dacă o infecție sau un cheag de sânge vă face să vă simțiți fără respirație, ați putea avea nevoie de medicamente. Opțiunile sunt următoarele și trebuie respectate în funcție de recomandările medicului:

Medicația

În funcție de nevoia dumneavoastră, medicul poate prescrie pastile precum antibioticele sau anticoagulantele, diuretice care să prevină congestia pulmonară, pastile împotriva tusei sau care diminuează starea de anxietate etc. Acestea nu trebuie întrerupte brusc, ci conform indicațiilor medicului, în caz contrar putând cauza efecte secundare.

Dietă și exerciții fizice

Dacă obezitatea și gestionarea dificilă a greutății provoacă dispnee, o dietă echilibrată și exercițiile fizice frecvente pot ajuta la reducerea simptomelor.

Un studiu din 2019 a concluzionat că pierderea moderată în greutate, chiar și fără exerciții fizice, poate ajuta persoanele cu obezitate să reducă simptomele dispneei.

Dacă aveți o afecțiune care vă limitează nivelul de activitate, discutați cu medicul dumneavoastră despre începerea unei rutine de exerciții fizice sigure.

Reabilitare pulmonară

Boala pulmonară obstructivă cronică și alte afecțiuni pulmonare necesită îngrijirea unui pneumolog, un medic specializat în sănătatea plămânilor și a sistemului respirator. Este posibil să aveți nevoie de oxigen suplimentar într-un rezervor portabil pentru a vă împiedica să simțiți că rămâneți fără aer.

O analiză a cercetării din 2019 a arătat că reabilitarea pulmonară poate fi, de asemenea, eficientă în ameliorarea simptomelor dispneei. Aceasta constă într-un program de exerciții supravegheate și educație despre tehnicile de respirație pentru a vă ajuta să depășiți bolile pulmonare.

Ameliorarea dispneei

Câțiva pași utili pentru prevenția sau ameliorarea problemelor de respirație sunt următorii:

• Evitarea inhalării substanțelor chimice care vă pot irita plămânii, cum ar fi mirosul de vopsea sau gazele de eșapament;
  • Practicarea tehnicilor de respirație și/sau de relaxare pentru a vă îmbunătăți funcția respiratorie;
  • Renunțarea la fumat;
  • Atingerea și menținerea unei greutăți sănătoase;
  • Evitarea activității în perioadele în care temperaturile sunt foarte ridicate sau foarte scăzute sau cand umiditatea este ridicată. Dacă aveți boală pulmonară, urmăriți alertele de poluare a aerului.

Concluzii

Deoarece dispneea este un simptom, nu o afecțiune, sănătatea dumneavoastră va depinde de cât de bine puteți gestiona sau evita cauzele acesteia. Afecțiuni precum boala pulmonară obstructivă cronică  și insuficiența cardiacă sunt cronice, ceea ce înseamnă că le veți avea toată viața.

Cu toate acestea, îmbunătățirile în domeniul medicinei îi ajută pe oameni să trăiască mai mult și cu o calitate mai bună a vieții, chiar și în aceste condiții. Cheia este să urmați sfaturile medicului dumneavoastră despre tratament, să mergeți la controale regulate și să vă modificați stilul de viață în așa fel încât să vă ajute să respirați mai ușor.

Dacă bănuiți că problemele dumneavoastră de respirație sunt cauzate de anxietate, stres sau probleme similare, nu ezitați să ne contactați. Clinica Oana Nicolau este alături de dumneavoastră!

Despre autor

Psihoterapeut Oana Nicolau

Psihoterapeut sistemic de cuplu şi familie.

Programează-te acum

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sunt de acord cu Termenii si Conditiile din Politica de Confidentialitate.