femeie tanara care sufera de insomnie

Insomnie: de ce tulburările de somn nu trebuie neglijate

Este foarte probabil să ne fi confruntat fiecare dintre noi, măcar o dată în viață, cu dificultatea de a adormi sau de a ne trezi, cunoscută sub numele de insomnie. Deși poate părea o problemă minoră, efectele insomniei, mai ales ale celei cronice, afectează în mod grav sănătatea.

În acest articol vom discuta despre:

  • Ce este insomnia;
  • Tipuri de insomnie;
  • Etapele somnului;
  • Cauzele insomniei;
  • Factori de risc ce pot duce la insomnie;
  • Simptomele insomniei;
  • Diagnosticarea insomniei;
  • Tratament insomnie;
  • Sfaturi pentru un somn odihnitor.

Ce este insomnia

Insomnia este o tulburare a somnului care afectează milioane de oameni și se referă la incapacitatea sau dificultatea de a adormi. Tot despre insomnie vorbim și atunci când ne trezim în mod repetat în timpul nopții sau când ne trezim mai devreme decât trebuie și ne simțim obosiți și lipsiți de energie.

Un somn neodihnitor afectează în mod semnificativ calitatea vieții, pentru că:

  • Duce la scăderea performanței la locul de muncă sau la școală;
  • Duce la apariția obezității, anxietății și/sau depresiei;
  • Creează probleme de concentrare si pierderi de memorie și generează stare de irascibilitate;
  • Sistemul imunitar slăbește și apar frecvente îmbolnăviri;
  • Reduce viteza de reacție în anumite situații, astfel că pot apărea accidente.

Tipuri de insomnie

În funcție de durata ei, insomnia este de mai multe tipuri:

  • Insomnie tranzitorie – apare atunci când simptomele durează până la trei nopți;
  • Insomnie acută – denumită și insomnie pe termen scurt, când simptomele se întind până la câteva săptămâni; poate fi cauzată de stres, de un eveniment traumatizant sau de schimbări ale obiceiurilor de somn;
  • Insomnie cronică – denumită insomnie pe termen lung, care poate dura luni sau, uneori, ani (ea apare, de obicei, ca efect secundar al unor alte probleme de sănătate, precum afecțiuni medicale – artrită sau durere de spate- probleme la nivel psihologic – depresia, anxietatea sau alte tulburări mintale – ori ca urmare a abuzului de substanțe sau alcool).

 

Suferi de insomnie?
Programează o ședința cu unul dintre terapeuții noștri și lasă-ne să te ajutăm să ai un somn liniștit.

insomnie barbat in pat

Etapele somnului

Creierul este activ și în timpul somnului, lucrand pentru a regenera organismul. Somnul se împarte în mai multe etape pe parcursul unei nopți, care se succed în mod ciclic: mai întâi au loc etapele 1,2,3, care constituie somnul non-REM, fiind urmate de somnul REM.

Etapa 1

Persoana stă cu ochii închiși, dar orice zgomot o poate trezi; ea poate experimenta contracții musculare bruște, care dau senzația de cădere în gol; această etapă poate dura de la 5 până la 10 minute.

Etapa 2

Frecvența cardiacă scade, precum și temperatura corpului, pregătind somnul profund.

Etapa 3

Somnul este profund, astfel că persoana poate fi cu greu trezită. În timpul somnului non-REM, organismul se regenerează, sistemul imunitar se întărește, iar oasele și mușchii se refac.

Somnul REM

Acesta apare cam la 90 de minute după ce adormim, iar prima etapă REM durează în jur de 10 minute. Apoi, fiecare etapă REM care urmează devine mai lungă (cea finală poate dura până la o oră), în timp ce perioadele de somn profund se scurtează. În timpul somnului REM, ochii ni se mișcă rapid și au loc visele.

Cât ar trebui să dormim în funcție de vârstă

Durata odihnei de care o persoana are nevoie poate varia în funcție de vârstă. Conform specialiștilor, ar trebui respectate următoarele standarde:

  • Nou-născuții ar trebui să doarmă 14-17 ore/zi;
  • Copiii de până la 5 ani ar trebui să doarmă în jur de 10-13 ore/zi;
  • Copiii cu vârsta între 6-13 ani ar trebui să doarmă în jur de 9-11 ore/zi;
  • Copiii cu vârsta între 14-17 ani ar trebui să doarmă în jur de 8-10 ore/zi;
  • Adulții ar trebui să doarmă 7-9 ore/zi;
  • Adulții de peste 65 de ani ar trebui să doarmă 7-8 ore/zi.

Aceste durate pot varia în funcție de persoană.

Semnele privării de somn:

  • Nevoia de alarmă pentru trezirea la ora dorită;
  • Amânarea alarmei de câteva ori;
  • Dificultăți de ridicare din pat dimineața;
  • Stare de adormit după o masă grea sau la volan;
  • Lipsa energiei după-amiaza;
  • Apariția unei somnolențe neașteptate în timpul ședințelor, cursurilor sau într-o încăpere în care este cald;
  • Nevoia de un pui de somn pentru a face față unei zile de lucru;
  • Intrarea în stare de somn în timpul unui program TV;
  • Nevoia de a dormi chiar și în weekend;
  • Adormire foarte rapidă, imediat după așezarea în pat.

Cauzele insomniei

Dacă v-ați confruntat până acum cu probleme legate de somn, probabil v-ați întrebat „de ce nu pot dormi”? Iată care pot fi cauzele:

  • O minte hiperactivă și gânduri alerte ce nu vă lasă să dormiți;
  • Modificări ale ritmului circadian: jet lag – sindromul generat de schimbarea fusului orar, întâlnit în special la persoanele care călătoresc;
  • Dormitorul este expus la zgomote de fundal / este prea frig sau prea cald;
  • Lumina este prea puternică;
  • Schimbări în programul de muncă, mai ales când apare lucrul în ture;
  • Afecțiuni medicale – oboseală cronică, boli cardiovasculare, boala de reflux gastric, boli ale plămânilor, astm, boala Parkinson, Alzheimer, hipertiroidism, artrită, leziuni cerebrale, tumori, accident vascular cerebral, obezitate sau anumite afecțiuni genetice;
  • Afecțiuni psihice – tulburare bipolară, depresie, anxietate sau alte tulburări mintale;
  • Cauze hormonale – schimbări care intervin fie în sarcină, fie în timpul menstruației, fie la menopauză;
  • Efecte adverse ale anumitor medicamente – corticosteroizi, statine sau antidepresive;
  • Expunerea la tehnologie – studiile au arătat că lumina albastră emisă de ecranul telefonului, tabletei, computerului sau televizorului poate afecta nivelul melatoninei, hormonul responsabil cu somnul, produs de creierul uman odată cu lăsarea întunericului până spre miezul nopții. Tocmai de aceea, medicii recomandă să evitarea folosirii tehnologiei cu câteva ore înainte de culcare, pentru a putea obține un somn odihnitor.

 

insomnie barbat pe tableta

Factori de risc pentru insomnie

Anumite persoane sunt mai predispuse la insomnie:

  • Cei care experimentează niveluri mari de stres, pe perioade prelungite;
  • Cei care călătoresc frecvent și parcurg multe fusuri orare ;
  • Persoanele mai în vârstă;
  • Cei care lucrează în ture;
  • Persoanele care consumă droguri sau fac abuz de alcool;
  • Adolescenții;
  • Femeile însărcinate sau cele aflate la menopauză;
  • Persoanele cu un stil de viață sedentar.

Suferi de insomnie?
Programează o ședința cu unul dintre terapeuții noștri și lasă-ne să te ajutăm să ai un somn liniștit.

Simptome ale insomniei

Deși insomnia este adesea un simptom al unei afecțiuni medicale, ea poate fi definită și ca problemă medicală în sine, cu următoarele semne:

  • Dificultate în a adormi noaptea;
  • Trezirea în timpul nopții;
  • Trezirea mai devreme decât ora dorită și incapacitatea de a adormi înapoi;
  • Oboseală resimțită după o noapte de somn;
  • Oboseală resimțită în timpul zilei sau stări de somnolență;
  • Iritabilitate, depresie sau anxietate;
  • Lipsa concentrării;
  • Lipsa coordonării, cauzată de încetinirea reflexelor, ceea ce duce la o creștere a erorilor
  • sau accidentelor;
  • Dureri de cap;
  • Dificultăți în socializare;
  • Simptome gastrointestinale;
  • Schimbări ale dispoziției.

Somnul este la fel de important pentru sănătate precum este o dietă echilibrată sau practicarea regulată a mișcării. Lipsa somnului, insuficiența lui sau un somn de o proastă calitate afectează ființa umană atât emoțional, cât și fizic.

Studiile au arătat că persoanele care suferă de insomnie au o calitate a vieții mai scăzută decât persoanele care dorm bine. De asemenea, speranța de viață este mai mare în rândul persoanelor care se odihnesc mai bine pe parcursul vieții.

Efectele insomniei asupra organismului

Insomnia sporește considerabil riscul de:

  • Infarct;
  • Astm;
  • Convulsii;
  • Scadere a imunitatii ;
  • Sporire a sensibilității la durere (scaderea pragului senzorial);
  • Inflamații;
  • Obezitate;
  • Diabet zaharat;
  • Hipertensiune arteriala;
  • Boli cardiovasculare;
  • Pierdere a memoriei, a judecății și puterii de concentrare, ceea ce poate duce la accidente.

Insomnia în cazul copiilor

Și copiii se pot confrunta cu insomnie, dacă nu pot adormi sau dacă se trezesc prea devreme, din cauze precum:

  • Expunerea la stres;
  • Efecte secundare ale anumitor medicamente;
  • Excesul de cofeină;
  • Existența unor tulburări psihice.

Cum se manifestă insomnia la copii?

  • Experimentează o stare de somnolență în timpul zilei sau, dimpotriva, o stare de agitație;
  • Dau dovadă de iritabilitate și modificări ale dispoziției;
  • Au accese de furie și manifesta agresivitate în mod repetat;
  • Au probleme de memorie și deficit de atenție.

Tratamentul insomniei în cazul copiilor este asemănător cu cel pentru adulți.

Diagnosticarea insomniei

Dacă experimentați tulburări de somn și simțiți că acestea vă afectează calitatea vieții, este necesar să mergeți la medic pentru un diagnostic corect. Medicul vă va pune întrebări despre istoricul medical și despre obiceiurile de somn și va face o examinare fizică, pentru a se asigura că insomnia nu este cauzată cumva de alte afecțiuni medicale.

Pentru a pune diagnosticul de insomnie, problemele legate de somn trebuie să fi persistat pentru cel puțin o lună și trebuie să fi influențat în mod negativ semnificativ starea generală de sănătate.

În cazurile de insomnie, medicul îi cere pacientului său să țină un jurnal al somnului și să noteze când adoarme și când se trezește în fiecare zi.

În prezent, avansul medicinei permite inclusiv monitorizarea somnului, printr-o procedură medicală denumită polisomnografia, care investighează tulburările de somn. Pacientul doarme într-o cameră special amenajată în cadrul clinicii, fiindu-i monitorizate ciclurile de somn, respirația, pulsul, mișcările toracice, etc.

Această procedură determină atât existența unor tulburări ale somnului, cât și cauzele acesteia.

Suferi de insomnie?
Programează o ședința cu unul dintre terapeuții noștri și lasă-ne să te ajutăm să ai un somn liniștit.

insomnie barbat obosit la birou

Tratamentul insomniei

Anumite tipuri de insomnie sunt tratate atunci când și afecțiunea medicală care a generat insomnia este tratată. Astfel că tratamentul insomniei se concentrează pe determinarea cauzei ei.

Pe lângă tratarea cauzei, medicul poate recomanda și alte tipuri de tratamente, cum ar fi:

  • Vizita cabinetului unui psihoterapeut, pentru a face terapie cognitiv-comportamentală. Acest de tip de terapie se concentrează pe învățarea tehnicilor de remodelare a gândirii și comportamentelor. În timpul terapiei cognitiv-comportamentale, pacienții vor învăța să identifice și să își schimbe gândurile, atitudinile și comportamentele legate de problemele pe care le întâmpină în anumite situații.
  • Administrarea unor medicamente inductoare de somn, cum ar fi: inductori de somn fiziologic, antidepresive, antihistaminice sau suplimente alimentare pe bază de plante sau care conțin melatonină.

Medicamentele trebuie să fie administrate doar cu recomandarea și sub îndrumarea unui medic, pentru că acestea pot avea efecte adverse.

Remedii naturale pentru insomnie

În unele cazuri, insomnia poate fi tratată prin schimbarea stilului de viață sau prin aplicarea anumitor remedii, precum:

Meditația

Aceasta îmbunătățește calitatea somnului și ușurează adormirea. Meditația poate fi de folos și în cazul altor afecțiuni cu risc de apariție a insomniei (stresul, anxietatea, depresia, problemele digestive sau orice fel de durere).

Aromaterapie și ceaiuri

Aromaterapia sau terapia prin uleiuri esențiale poate sprijini obținerea unui somn odihnitor. Uleiurile esentiale sunt obținute direct din plante și flori și pot fi inhalate sau aplicate prin masaj pe piele. Uleiurile esențiale bune pentru un somn echilibrat sunt: mușețelul, cedrul, lavanda, lemnul de santal. De asemenea, sunt recomandate ceaiul de valeriană, roiniță, păducel sau lavandă, consumate înainte de culcare.

Sfaturi pentru un somn odihnitor, în lipsa unei afecțiuni medicale

  • Încearcă să ai un program regulat de somn – mergi la culcare și trezește-te în fiecare zi la aceleași ore, chiar și în weekend;
  • Fă sport în mod regulat, însă ai grijă să nu practici înainte de culcare;
  • Ai grijă ce mănânci și ce bei înainte de culcare: cofeina, alcoolul sau mâncărurile care conțin zahăr afectează calitatea somnului. Evită mâncărurile grele și o cantitate mare de lichide înainte de culcare;
  • Învață sa gestionezi stresul – dacă nu poți dormi din cauza stresului cauzat de grijile cotidiene, încearcă să te gândești că orice situație are o rezolvare și rezervă-ți noaptea pentru odihnă;
  • Îmbunătățește mediul de somn – draperii care să împiedice intrarea luminii noaptea, liniște, o temperatură adecvată;
  • Dezvoltă o rutină care să permită relaxarea înainte de culcare – evită folosirea tehnologiei, nu lucra până târziu și încearcă să nu porți conversații tensionate. Folosește tehnici de respirație sau citește câteva pagini dintr-o carte care îți place.

Concluzie

Insomnia nu trebuie privită doar ca un disconfort minor și pasager, pentru că, în cazurile cronice, devine o problemă medicală căreia trebuie să îi acordăm atenție și să apelăm la ajutor medical specializat. În caz contrar, insomnia va produce efecte serioase asupra vieții noastre.

 

6 comments

  1. Buna ziua! De aproximativ 6 luni ma lupt cu o insomnie crunta,atat ziua cat si noaptea.pur si simplu mi a disparut somnul. Am incercat a indicațiile medicilor cu trittico si rivotril in tot timpul asta Insa in zadar .abea reusesc sa dorm 3,4,5 ore pe noapte cu ele.am facut tot felul de analize hemoleucograma,la ficat,pancreas,ecografie abdominala, toate sunt perfecte,inclusiv cele de diabet. Nu inteleg ce se intampla, am stari de rau din cauza oboselii acumulate si resimt efectele acestor medicamente de atata timp.ma puteti ajuta cumva!?

    1. Bună ziua,
      Ar trebui să vorbiți cu medicul psihiatru care v-a prescris tratamentul, poate și cu un doctor neurolog pentru a vedea dacă nu sunt și probleme de altă natură (neurologice), dar mai ales cu un psiholog, pentru a vedea care este cauza insomniilor pe care le aveți, a gândurilor și frământărilor care vă împiedică să dormiți.

  2. Bună ziua!Am o fetiță de 8 ani care de o săptămână nu mai poate să adoarmă noaptea(are insomnie)…ziua nu doarme,noaptea nu doarme.Și nu înțeleg de ce…totuși am observat că îi este frică de ceva,pur și simplu parcă îi este frică să doarmă.Nu știu care ar fi cauza,dar dacă dvs fiind pshioterapeut aveți vreo mică idee ce ar putea avea,vă rog să mă îndrumați unde aș putea să merg cu ea.Am mers cu ea un pic la pediatru și mi-a recomandat un siropel din plante care să o ajute să doarmă dar parcă e inutil.Vreau să vă zic că într-o săptămână mi-a slăbit mult,pentru că și-a pierdut și pofta de mâncare,și e albă ca varul la față.Nu mai știu ce să fac,pe cine să mai întreb …vă rog să mă ajutați cu un sfat dacă știe cineva ceva..vă rog din suflet!Mulțumesc.

    1. Bună seara,
      Ar fi bine să vă adresați unui psiholog specializat în lucrul cu copiii.Ar putea fi o frică de ceva anume, dar fetița nu are curajul să spună, în general copiii evită să spună anumite lucruri părinților ca să nu-i supere. Un psiholog știe prin jocuri și discuții cum să-l determine pe copil să spună ce anume îl supără.

  3. Ok,vă mulțumesc din suflet!!!

    1. Cu mult drag!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *