inteligența emoțională grup de prieteni

Inteligența emoțională – ce este și cum ne ajută în viață

Inteligența emoțională reprezintă capacitatea de a înțelege și gestiona atât propriile emoții, cât și pe ale celorlalți. Conceptul este din este în ce mai des folosit, iar unii specialiști consideră că oamenii ce dau dovadă de inteligență emoțională au abilitatea de a-și adapta gândirea și comportamentul în funcție de context sau pentru a atinge anumite obiective.

În acest articol vom discuta despre:

  • Ce este inteligența emoțională;
  • Cele cinci componente ale inteligenței emoționale;
  • Cum recunoaștem o persoană care are inteligentă emoționala;
  • Inteligența emoțională la copii;
  • Cum ne influențează inteligența emoțională la locul de muncă;
  • Importanța inteligenței emoționale în leadership;
  • Cum ne putem îmbunătăți inteligența emoțională.

Ce este inteligența emoțională

Conceptul de inteligență emoțională (EI), denumit uneori coeficient emoțional (EQ), a apărut în anii ’60, însă a devenit cunoscut trei decenii mai târziu, datorită lui Daniel Goleman. Acesta a fost unul dintre promotorii conceptului de inteligență emoțională și autorul a numeroase cărți pe această temă.

Coeficientul emoțional (EQ) este diferit de coeficientul de inteligență (IQ), care măsoară inteligența umană în sensul abilităților mentale cognitive în mod general, pe baza unor teste standardizate, raportate la vârsta cronologică.

Dacă IQ-ul este facil de măsurat, majoritatea oamenilor situându-se în jurul valorii de 100, în ceea ce privește inteligența emoțională nu există o scară valorică și nici teste standardizate. Cu toate acestea, unele companii au conceput și au integrat propriile lor teste de inteligență emoțională în procesul de recrutare a angajaților, din convingerea că persoanele care vor demonstra un nivel înalt de inteligență emoțională vor fi angajați sau lideri mai buni.

Cele cinci componente ale inteligenței emoționale

Autocunoașterea

Presupune conștientizarea propriilor sentimente și emoții – persoanele care au o inteligență emoțională ridicată au, de asemenea, și un nivel mare al cunoașterii de sine. Acestea înțeleg cum emoțiile afectează atât viețile lor, cât și pe ale celorlalți. Aceste persoane nu permit emoțiilor să preia controlul.

Autostăpânirea

Persoanele care au capacitatea să își stăpânească gândurile și impulsurile nu vor lua decizii pripite, pentru că anticipează consecințele unei acțiuni înainte de a o lansa. Acest aspect poate fi de folos în multe situații din viață.

Motivație

Persoanele care au inteligență emoțională ridicată găsesc motivația de a face anumite acțiuni, de a munci pentru obiectivele lor și sunt productive. Au planuri pe termen lung și se gândesc la modul în care acțiunile lor vor contribui la îndeplinirea acestora.

Empatie

Persoanele inteligente din punct de vedere emoțional sunt mai puțin egoiste și simt empatie pentru ceilalți și pentru problemele lor. Sunt buni ascultători, au capacitatea de a cugeta bine și pot înțelege nevoile celorlalți. Persoanele inteligente emoțional sunt considerate prieteni loiali.

Abilități sociale

Unei persoane cu inteligență emoțională ridicată îi este mai ușor să colaboreze și să lucreze în echipă; poate fi un lider bun datorită abilităților de comunicare și de gestionare a relațiilor.

Ești interesat de inteligență emoțională?
Află într-o ședința de coaching cum îți poți schimbă viață în bine utilizând inteligență emoțională.

inteligența emoțională birou

Cum recunoaștem o persoană cu inteligență emoțională

  • Este privită ca fiind persoană empatică de către ceilalți;
  • Are capacitatea de a rezolva problemele și de a găsi soluții;
  • Nu se teme să fie vulnerabilă și să spună ceea ce simte;
  • Este capabilă să stabilească limite și nu se teme să zică „nu”;
  • Poate relaționa cu ceilalți oameni în diferite contexte;
  • Este capabilă să treacă peste evenimentele negative;
  • Poate accepta critici constructive fără a-și găsi scuze sau a-i blama pe ceilalți;
  • Este un ascultător foarte bun;
  • Nu-i este teamă să-și recunoască greșelile și să-și ceară scuze;
  • Se automotivează;
  • Înțelege acțiunile și comportamentele celorlalți.

O persoană care nu dă dovadă de inteligență emoțională:

  • Are probleme legate de asumare a responsabilității;
  • Nu gestionează bine criticile;
  • Nu poate trece peste greșelile din trecut;
  • Se simte neînțeleasă;
  • Întâmpină dificultăți în menținerea relațiilor;
  • Nu înțelege emoțiile celorlalți.

Inteligența emoțională nu trebuie să fie confundată cu alte trăsături pozitive de personalitate – cum ar fi optimismul, capacitatea de a crea veselie pentru alții și pentru sine, calmul sau o bună capacitate de motivare. Astfel de calități sunt importante, însă nu au legătură cu inteligența emoțională.

O persoană cu o inteligență emoțională ridicată este conștientă de propriile sentimente și stări emoționale, chiar și atunci când acestea sunt negative. Așa că este capabilă să le identifice și să le gestioneze. În plus, înțelege sentimentele pe care ceilalți le experimentează, ceea ce face ca persoana respectivă să fie un prieten, părinte, lider sau partener mai bun. Aceste abilități pot fi perfecționate în timp.

Inteligența emoțională la copii

Inteligența emoțională are aceleași elemente definitorii și în ceea ce privește copiii. Pe măsură ce aceștia cresc, trec prin anumite stadii de dezvoltare ale inteligenței emoționale:

  • Dezvoltarea conștientizării emoționale, mai întâi a propriilor sentimente, apoi a sentimentelor celorlalți;
  • Recunoașterea, identificarea și percepția emoțiilor – vor învăța să înțeleagă expresiile faciale, limbajul corporal, tonul vocii, atât la ei, cât și la ceilalți;
  • Descrierea sentimentelor și denumirea emoțiilor – vor învăța cum să folosească cuvintele pentru a transmite ceea ce simt;
  • Empatizarea cu ceilalți – dezvoltarea sentimentului de grija pentru ceilalți;
  • Controlul și gestionarea emoțiilor – vor învăța cum să-și stăpânească emoțiile în momentul în care trebuie să acționeze, atunci când au sentimente;
  • Înțelegerea legăturilor dintre emoții și comportamente.

Cum poate fi exemplificată inteligența emoțională la copii

  • Își exprimă emoțiile în moduri vizibile: de exemplu, copiii extrovertiți sunt mai vocali, iar cei introvertiți pot cânta, desena sau chiar scrie despre modul în care se simt;
  • Pe măsură ce se dezvoltă, îi vor asculta pe ceilalți în mod mai activ și vor răspunde în moduri adecvate din punct de vedere emoțional;
  • Își autoreglează sentimentele – vor începe, în mod treptat, să proceseze emoțiile prin care trec.

În consecință, un copil care are inteligență emoțională se va dezvolta mai armonios din punct de vedere psihic și comportamental. Părinții sunt cei care îi pot ajuta în acest sens. Discuțiile despre emoții și sentimente îi vor ajuta pe copii să le recunoască și să vorbească despre ele.

În plus, inteligența emoțională îi ajută pe copii să se înțeleagă pe ei și pe ceilalți, să comunice și să își gestioneze sentimentele, indiferent de natura acestora. Aceste achiziții îi vor ajuta pe tot parcursul vieții să dezvolte și să mențină relații, atât la nivel personal, cât și profesional. Există diferite jocuri și exerciții prin care copiii își pot dezvolta inteligența emoțională.

Ești interesat de inteligență emoțională?
Află într-o ședința de coaching cum îți poți schimbă viață în bine utilizând inteligență emoțională.

inteligența emoțională grup de copii

Cum ne influențează inteligența emoțională la locul de muncă

Unii specialiști afirmă că EQ – coeficientul de inteligență emoțională este chiar mai important decât IQ – coeficientul de inteligență generală, mai ales în anumite situații specifice cu care ne confruntăm în viață. Un exemplu ar putea fi interviul de angajare. O persoană cu o inteligență emoțională mai mare își va gestiona mai bine emoțiile, va fi mai automotivată, va accepta feedback-ul negativ și se va înțelege mai bine cu colegii sau cu clienții.

De asemenea, inteligența emoțională are implicații în toate aspectele vieții, de la familie, pană la prieteni sau carieră. Deși părerile specialiștilor sunt împărțite (unele studii au găsit o legătură între inteligența emoțională și performanța la locul de muncă, în timp ce altele nu au găsit nicio corelație),  putem spune că un angajat care va da dovadă de inteligență emoțională va avea șanse mai mari să aibă o performanță mai bună la locul de muncă.

Persoanele care au abilitatea de a accepta criticile constructive, capacitatea de a se gândi la consecințele unei decizii înainte să acționeze, pot gestiona situațiile stresante, pot rezolva problemele complexe și pot coopera cu ceilalți, sunt acelea care se remarcă la locul de muncă.

Astfel, inteligența emoțională este o componentă a succesului și pe plan profesional.

Importanța inteligenței emoționale în leadership

Inteligența emoțională se dovedește a fi crucială mai ales pentru funcțiile înalte de la locul de muncă. Putem spune că un manager are nevoie de un grad mare de inteligență emoțională, pentru că în activitatea curentă este nevoit să gestioneze situații stresante și să găsească soluții fără a-i învinovăți pe ceilalți de probleme ori eșecuri.

Astfel, liderii care au inteligență emoțională pot gestiona un conflict în așa fel încât angajații să fie motivați și, de asemenea, pot stimula crearea unui mediu care îi încurajează pe ceilalți să aibă performanțe ridicate.

Și performanța este uneori legată de empatie, iar liderii cu inteligență emoțională au capacitatea de a vedea ce îi face fericiți pe angajații lor. Încurajarea unui mediu relaxant poate îmbunătăți semnificativ productivitatea.

Unii oameni se nasc cu inteligență emoțională, iar alții o pot dobândi. Capacitatea de a ne autocunoaște și de a înțelege emoțiile poate avea un impact pozitiv asupra relațiilor din viața noastră și ne poate ajuta să reușim în fiecare domeniu al vieții.

Cum ne putem îmbunătăți inteligența emoțională

Unii oameni se nasc deja echipați cu inteligență emoțională, dar ea poate fi și dobândită ori îmbunătățită pe parcursul vieții prin antrenament.

Îmbunătățirea relațiilor cu ceilalți

Aceasta este o modalitate de a dobândi inteligență emoțională. Nu ne este ușor tuturor să fim empatici, însă putem face un efort pentru a ne pune în locul celorlalți. Astfel îi vom putea înțelege mai ușor și vom ști cum să reacționăm în anumite situații.

Controlarea și gestionarea emoțiilor

De fiecare dată când sunteți supărat sau stresat, încercați să vă mențineți calmul și căutați motivele (cauzele reale) din spatele emoțiilor negative pe care le simțiți. Învățați cum să le controlați, pentru a nu fi copleșiți de ele. De asemenea, încercați să îmbunătățiți modul în care gestionați situațiile dificile.

Asumarea responsabilității

Asumați-vă responsabilitatea pentru acțiunile și comportamentul dumneavoastră și acceptați critica constructivă, fără a da vina pe ceilalți sau a găsi scuze pentru propriile fapte ori cuvinte. Atunci când dăm vina pe alții pentru felul în care ne simțim, de fapt îi lăsăm să ne controleze emoțiile. Este important să știm că doar noi putem decide asupra modului în care răspundem la comportamentele și situațiile generate de alții.

 

inteligența emoțională grup de prieteni

Ești interesat de inteligență emoțională?
Află într-o ședința de coaching cum îți poți schimbă viață în bine utilizând inteligență emoțională.

Etichetarea sentimentelor

De obicei, nu ne este ușor să vorbim despre sentimentele noastre, însă putem încerca, treptat, să denumim exact ceea ce simțim, fie că este vorba de un sentiment de frică, de frustrare, anxietate sau dezamăgire.

Conștientizarea modului în care emoțiile ne influențează raționamentul

Odată ce știți exact ceea ce simțiți, vă puteți gândi la modul cum vă influențează aceste emoții gândurile și comportamentele. Pentru a lua decizii mai bune, este necesar să recunoașteți modul în care emoțiile vă afectează raționamentul.

Transformarea emoțiilor negative în emoții pozitive

Fiecare emoție pe care o simțim are puterea de a ne influența, fie într-un mod pozitiv, fie într-unul negativ, în funcție de modul în care ne raportăm la realitate. Odată ce identificați ceea ce simțiți, veți decide în mod autentic dacă emoția va fi considerată „amic” sau „dușman”. Furia poate ajuta în anumite momente, când vreți să vă apărați un principiu, însă vă poate influența negativ atunci când aveți o discuție cu un coleg la locul de muncă. Așadar, dacă observați că sentimentele negative împiedică îndeplinirea obiectivelor, puteți învață să vă reglați emoțiile. Meditația, yoga sau o plimbare în aer liber sunt bune modalități de a face acest lucru.

Observarea sentimentelor celorlalți

Înțelegerea modului în care simt ceilalți oameni este unul dintre elementele cheie pentru creșterea gradului de inteligență emoțională. Acordând atenție emoțiilor pe care ceilalți le simt, putem înțelege mai bine cum percepția și comportamentul acestor persoane pot fi influențate.

Limitarea timpului petrecut în fața ecranelor și îmbunătățirea abilităților sociale

Pe măsură ce petrecem tot mai mult timp în fața ecranelor, fie de la telefon, laptop, tabletă sau televizor, relațiile personale au de suferit, iar abilitatea de a înțelege emoțiile celorlalți scade. Din când în când este indicat să luați o pauză de câteva zile de la tehnologie pentru a interacționa mai mult cu ceilalți, în viața reală.

Țineți un jurnal

Pentru a vă îmbunătăți inteligența emoțională, este recomandat să analizați la rece, critic situațiile la care sunteți expus în fiecare zi și să evaluați îmbunătățirile pe care le puteți face, învățând din propriile greșeli sau din cele ale altora. Întotdeauna putem face ceva pentru a ne crește gradul de inteligență emoțională. Dacă doriți să îmbunătățiți relațiile cu ceilalți, să aveți mai multă încredere în propriile forțe sau să vă cunoașteți mai bine, psihoterapia individuală va fi, fără îndoială, o alegere pe care o veți face cu ușurință.

Concluzii

Inteligența emoțională este o componentă a psihicului uman care influențează toate aspectele vieții – de la partea personală la cea profesională și ne ajută să atingem mai ușor obiectivele pe care ni le-am propus, să fim parteneri, prieteni sau angajați mai buni.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *