Logopedie

Tulburările de limbaj afectează maniera în care o persoană interacționează cu ceilalți. Persoanele care suferă de probleme de limbaj sunt conștienți, de cele mai multe ori, de ceea ce doresc să spună, însă sunt incapabili să-și articuleze gândurile, ne spuen Psihoterapeut Steluța Buzu. Acest fapt poate reduce stima de sine, iar, pe termen lung, poate induce stări depresive.

Domeniul logopediei este unul vast și comnplex, al cărui scop este tratarea afecțiunilor de limbaj. Astfel, logopedia studiază:

• terapia tulburărilor de pronunție: dislalia, rinolalia și dizartria;

• terapia tulburărilor de voce: disfonia, afonia și fonastenia;

• terapia tulburărilor de ritm și fluența vorbirii: bâlbâiala, tahilalia, bradilalia și mutismul;

• terapia tulburărilor de limbaj scris: disgrafia, agrafia și dislexia, alexia;

• terapia tulburărilor polimorfe de limbaj: alalia și afazia.

Care sunt cauzele tulburărilor de limbaj?

Problemele de limbaj afectează corzile vocale, mușchii, nervii și alte structuri ale gâtului. Prin urmare, cauzele pot include:

• afecțiuni ale corzilor vocale;

• slăbirea mușchilor;

• afecțiuni ale creierului;

• probleme de respirație;

• prezența polipilor sau a nodulilor pe corzile vocale etc.

Care sunt simptomele tulburărilor de limbaj?

În funcție de cauzele care provoacă tulburările de limbaj, se pot întâlni următoarele simptome:

• repetarea unor silabe (balbismul);

• adăugirea unor sunete sau cuvinte noi;

• prelungirea cuvintelor;

• executarea unor mișcări corporale care însoțesc discursul (de obicei, mișcări ale capului);

• clipitul excesiv, în timpul vorbitului;

• frustare vizibilă datorită incapacității de exprimare;

• facerea unor pauze lungi și frecvente în vorbire;

• distorsionarea unor sunete;

• răgușeală.

Cum pot fi tratate tulburările de limbaj?

Tratamentul variază în funcție de pacient, însă exercițiile cu caracter general, cuprind:

• educarea respirației și a echilibrului inspir-expir;

• gimnastica generală, corporală;

• exerciții respiratorii simple și complexe;

• îmbunătățirea miscării organelor fono-articulatorii;

• exerciții speciale pentru mușchii obrajilor, ai limbii, ai buzelor,ai maxilarelor;

• dezvoltarea mușchilor fini ai mâinii;

• optimizarea coordonării oculo-motorii în vederea realizării activității de scriere.

Toate aceste exerciții și tehnici sunt realizate și însușite de către pacient, la îndrumarea și recomandarea logopedului. Din cauza faptului că, persoanele care suferă de tulburări de vorbire se simt jenate sau neînțelese, se recomandă și psihoterapia. Astfel, pentru tratarea tulburărilor de limbaj este necesară colaborarea dintre pacient, logoped și psiholog.

Cabinetul de logopedie, din cadrul Clinicii Oana Nicolau, este acreditat de Colegiul Psihologilor din Romania și oferă servicii de prevenție, diagnosticare și tratament al tulburărilor și deficiențelor de vorbire.

Prin urmare, dacă ați observat că prietenii sau copiii dumneavoastră manifestă probleme de formulare și exprimare, iar aceste tulburări par să le afecteze starea de bine, programați-le o întâlnire cu specialiștii de la Clinica Oana Nicolau. Programările se pot face accesând link-ul acesta.

Vă așteptăm!