oboseala psihică

Oboseala psihică: metode de combatere a epuizării psihice

Vă simțiți mereu copleșit? Extenuat emoțional și psihic de cele mai multe ori? Dacă da, atunci este posibil să suferiți de oboseală psihică. Oboseala psihică este o afecțiune declanșată de activitatea cognitivă prelungită. Practic, vă supra-solicitați creierul, lăsându-vă epuizat, împiedicând productivitatea și funcționalitatea cognitivă generală.

Cele mai frecvente simptome sunt blocarea mintală, lipsa motivației, iritabilitatea, mâncatul pe fond nervos sau pierderea apetitului și insomnia. Epuizarea mintală vă poate afecta atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.

Netratată, aceasta poate duce la tot felul de probleme serioase de sănătate, inclusiv anxietate și burnout. Cercetările sugerează că oboseala psihică constantă poate afecta și rezistența fizică.

 

oboseala psihica

 

Cauzele oboselii psihice

Oboseala psihică nu este neapărat rezultatul unor eșecuri personale sau a unui eveniment supărător. Mai degrabă este o acumulare de prea multe: Prea multe decizii. Prea multă muncă într-un timp scurt. Prea multe întreruperi, solicitări și schimbări ale concentrării. Prea multe lucruri se petrec în același timp, fără posibilitatea de a lua o pauză.

Acest tip de oboseală psihică ne dărâmă atunci când volumul sarcinilor și activităților pe care ni le-am asumat depășește capacitatea noastră de a face față stresului într-un mod pozitiv.

Uneori oboseala psihică poate fi un rezultat al problemelor de sănătate: depresia, bolile de inimă, bolile cronice și boala autoimună pot duce la insomnie sau tulburări de somn, ceea ce poate provoca oboseală psihică. Vă sfătuim să verificați acest aspect cu doctorul dumneavoastră.

Cu cât suntem mai obosiți din punct de vedere mintal, cu atât mai puțin capabili suntem de a face față rutinei zilnice. Devine mai greu să luăm decizii sănătoase, să rămânem concentrați pe sarcini și calmi. De asemenea, poate fi dificil să ne controlăm emoțiile. Pe parcurs, oboseala psihică duce la burnout, probleme fizice și boli cauzate de stres. De îndată ce înțelegeți de ce vă simțiți atât de obosit, puteți lua măsuri pentru a vă pune mai repede pe picioare.

 

Semne ale oboselii psihice

Oboseala psihică se poate manifesta în multe feluri:

  • Oboseala fizică. Corpul se simte obosit și parcă preferați să vă întindeți pe canapea, cu un pahar de vin în mână, decât să ieșiți la alergat seara. Chiar dacă ați petrecut cea mai mare parte a zilei stând la birou.
  • Nerăbdare și iritabilitate. Sentimentele de furie și supărare sunt mai ușor de declanșat.
  • Incapacitate de concentrare. Este mai greu să vă terminați lucrul și sarcinile. S-ar putea să vă fie mai greu să luați decizii și să vă găsiți cuvintele potrivite.

 

Metode de a combate oboseala psihică

oboseala psihică tratament

Mai puține decizii

Ne confruntăm cu zeci de decizii în fiecare zi și până la sfârșitul procesului de luare a deciziilor, energia noastră psihică și controlul de sine pot scădea. Apoi, suntem mai predispuși să luăm decizii nesănătoase și să alegeam calea ușoară și rapidă. De exemplu, veți alege să stați pe canapea, în loc să mergeți la sală sau veți opta pentru un burger în loc să gătiți o masă sănătoasă. O modalitate de a compensa această scădere în energia mintală poate fi limitarea deciziilor dvs. în timpul zilei. Comandați aceeași cafea în fiecare zi. Mâncați același fel de mâncare în fiecare marți. Prin păstrarea unor simple decizii de bază, avem mai multă energie pentru a ne ocupa de restul sarcinilor într-o zi.

Perspectivă realistă

Faceți o listă de sarcini importante pe care trebuie să le îndepliniți a doua zi, înainte de a merge la culcare. Construiți o listă simplă și realistă. Acest lucru vă va împiedica să vă supra-solicitați, asigurându-vă suficient timp pentru a finaliza toate elementele de pe listă. În mod similar, setați obiective personale și profesionale realiste.

Pauze frecvente

Fie că este vorba despre o pauză de 15 minute, o evadare în week-end sau o mini-vacanță acasă, timpul liber pentru relaxare poate face minuni pentru sănătatea mintală. Luați pauze mici chiar și la locul de muncă; o plimbare în afara clădirii. Luarea pauzelor ajută la deblocarea creierului. Veți găsi ușor soluții simple la diverse probleme și nu veți pierde timpul cu sarcini sau procese inutile.

Meditație

O meditație zilnică de 20 de minute are efecte benefice majore pe termen lung. Studiile arată că meditația nu numai că îmbunătățește concentrarea și memoria, ci schimbă și modul în care corpul răspunde la stres.

Acceptare și îngrijire de sine

Exersați zilnic îngrijirea de sine, indiferent de cât de egoist sună. Faceți cel puțin un lucru în fiecare zi, care vă face să vă simțiți cu adevărat fericit. Un alt mod de a elibera blocajele mintale și emoționale este practicarea acceptării. Aceasta ar putea fi acceptarea anumitor trăsături ale partenerului de viață, greșeli personale ocazionale, schimbări la locul de muncă sau ceva la fel de simplu precum indecizia copilului când discutați despre micul dejun.

Te lupți cu oboseala psihică?
Nu ezita să cauți ajutor specializat! Specialiștii noștri îți stau la dispoziție, pentru a-ți regăsi liniștea de care ai nevoie.

2 comments

  1. Buna ziua! Ma numesc Dragan Dumitru si sunt cadru didactic la Academia tehnica Militara, Am 75 de ani, predau cursuru de electronica de putere si masini electrice, Din 2010 am iesit la pensie, dar mai predau ,pentru ca imi place sa predau, si sunt foarte apreciat profesional. Mi se dau si acum cate ore vreau.La varsta mea mi-am limitat predarile la circa trei luni pe an. Sunt un tip entuziast, caruia ii place sa studieze noutati din domeniile lui. Sunt abonat la cea mai buna revista tehnica americana IEEE, la care sunt si Senior Member. Am scris 10 carti de specialitate si am participat la multe sesiuni stiintifice din tara si strainatate. Sunt casatorit din 1974 cu Dragan Camelia, foarte buna profesoara de chimie, acum si ea la pensie, are 67 de ani.Pe ea am cunoscut-o la o reuniune dansanta la cabana Balea lac. Din primele vorbe am inteles ca ea este fata pe care o cautam de ani de zile, dar nu o gasisem. Era , a fost si este sufletul meu pereche. Ne iubim ca acum 40 de ani. Ca sa nu o mai lungesc de vreo doi ani a aparut o problema dura de tot pentru mine. Nu stiu din ce cauza ea a facut o osteoporoza rapid, care a adus-o la o inclinare mare a spatelui.A fost la SMC, acum la Parhon, la cei mai buni specialisti, dar toate medicamentele pe care le ia nu aduc nici o ameliorare.Pentru mine a fost o lovitura cumplita care m-a afactat enorm in plan nervos. De la omul care lucra de dimineata pana seara in plan mental, incet incet m-a luat o obseala psihica rea. Nu mai pot citi ca alta data, dar fac inca foarte multa miscare zilnic. In fiecare zi merg cam 30km pe bicicleta. Plus meditatii, asane pentru energizare( am facut un curs de yoga de 8 ani la sala), masaje cu apa rece, gandire pozitiva……Sunt si zile cand stau toata ziua in pat rapus de oboseala. Episoadele astea sunt aleatorii, apar aiurea.Iarna patinez 3 luni pe an, am abonament la patinoarul Cismigiu. Mai rar merg si la schi la Predeal. Cand fac astea uit de oboseala si redevin tipul pasinat, entuziast, plin de energie de alta data. Dorm prost, ma scol de doua ori pe noapte. ca sa readorm fac un dus cu apa rece sau fug pe scari. Sunt un intelectual citit si mi-am dat seama ca am gresit, consumandu-ma nervos si neacceptand boala rarisima a sotiei mele. Ea mai toata ziua lucreaza in bucatarie. Mai mergem impreuna doar la bazinul Floreasca, amandoi inotand foarte bine.Pentru ea e singurul sport in care se simte ca inainte( si ea stie patineze, sa schieze, sa mearga pe bicicleta, sa inoate).Anual mergem la tara , la Lelesti, unde eu amenajez un mic loc de inot pe raul Susita Rece. De remarcat ca oboseala asta duce si la o anumta diminuare a vazului si auzului. Nu foarte mare, dar evidenta pentru mine. Fac exercitii speciale pentru ochi si auz, dar cauza fiind la nivel mental, nu au nici un efect. De cateva luni iau seara o pastila de anxiar, ca sa dorm mai bine. Deci acum ma straduiesc cat pot sa accept curbura spatelui sotiei, dar nu scap de oboseala care ma trage la pat, unde fac meditatii, ore intregi. Nu stau in pat de pomana, ma relaxez si fac tot felul de meditatii. de exemplu in una doar observ, fara ura si spaima, oboseala din capul meu. Teoria spune ca daca nu reactionezi de niciu fel, ci doar observi evenimentul care te afecteaza, dupa un timp el cedeaza. Fac si meditatii cu mantre puternice, de exemplu, toate celulele creierului meu sunt sanatoase, si le repet mult timp, cu speranta ca subconstientul meu le va baga in seama, in fine si va executya ordinul venit de la mantrele mele. Dardeocamdata progresele sunt mici, nu sun t speriat, lupt cu indarjire, incerc sa fiu calm si sa-mi fac toate exercitiile si sa ies afara cat mai mult.Ce sfaturi imi dati dvs. ca sa scap de oboseala asta care nu mai cedeaza, in ciuda eforturilor intelctuale minore zilnice de acum. Deci accept boala sotioei, recunosc cu oarecare greutate, dar inteleg ca putea fi mai rau. Deci ce sfaturi imi dati, ce gresesc, ce ar trebui sa mai fac. Am o vointa de otel.Astept!!!

    1. Buna ziua! Am citit cu mare atentie despre situatia in care va aflati ,imi pare rau si va inteleg starea de suparare si de neliniste pe care o aveti ,dat fiind faptul ca este vorba despre o viata frumoasa traita alaturi de sotia dumneavoasatra pe care o iubiti foarte mult.Recomandarea noastra ar fi sa mergeti catre un psiholog, care cu siguranta va va ajuta sa depasiti momentele de ingrijorare, dar si sa gestionati pe mai departe situatia existenta in care va aflati dumneavoastra si sotia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *