Psiholog online

Cum ne poate ajuta un psiholog online în această perioadă

Trăim momente de mare incertitudine și suntem nevoiți să ne adaptăm unei noi și neclare realități, iar aceste schimbări ne pot afecta semnificativ sănătatea emoțională. Chiar dacă in această perioadă suntem nevoiți să respectăm distanțarea fizică și, deci, să ne izolăm, este important să știm că nu suntem singuri și că putem apela oricând la ajutorul unui psiholog online. În cadrul acestui articol vom discuta despre:

  • Contextul actual;
  • Anxietatea;
  • Simptomele anxietății;
  • Depresia;
  • Simptomele depresiei;
  • Beneficiile de a apela la ajutorul unui psiholog online;
  • Cum funcționează interacțiunea cu un psiholog online;
  • Sfaturi pentru păstrarea sănătatii emoționale în această perioadă.

Contextul actual

Pandemia de coronavirus duce la schimbări de esență care apar și se impun de la o zi la alta și care ne determină să regândim modul în care trăim, muncim, relaționăm și existăm, în general.

Pentru că una dintre măsurile eficiente de combatere a transmiterii virusului este distanțarea fizică a indivizilor, majoritatea țărilor au închis granițele și nu permit locuitorilor să iasă din case, decât dacă au motive foarte bine întemeiate.

Odată cu izolarea socială, apar depresia, stresul și sentimente de panică la nivel individual, toate fiind foarte neplăcute, dar inevitabile și chiar normale. Nu există informații certe despre durata aceastei perioade, nu știm ce va urma și ne temem de necunoscut.

Nivelul de stres în aceste momente este foarte mare, pentru că instabilitatea socială și economică sunt accentuate, deci pe lângă faptul că ne temem pentru sănătatea și viața noastră, ne temem și pentru siguranța locurilor de muncă și pentru viitorul copiiilor noștri. Toate acestea se cumulează în prezent și perturbă în mod diferit, dar cert, pe toata lumea.

Ai nevoie să vorbești cu cineva?

Intră în contact cu un psihoterapeut al clinicii noastre, pregătit să fie alături de tine!

 

Anxietatea

Prezentul pe care îl trăim este, din păcate, un element favorizant pentru instalarea anxietății. Aceasta este o tulburare definită printr-o stare de agitație, de neliniște permanentă, de nervozitate excesivă, frică și îngrijorare generală.

Anxietatea influențează modul în care o persoană procesează emoțiile proprii și se comportă în consecință, producând inclusiv simptome fizice, numite somatizări.

O anumită cantitate de anxietate este normală și face parte din arsenalul filogenetic al individului uman, reprezentând acea frică neceară supraviețuirii speciei, acea frică dătătoare de șansă.

Când însă anxietatea pune stăpânire pe emoțiile, gândurile și comportamentele curente ale ființei umane, nu mai vorbim despre supraviețuirea speciei, ci, dimpotrivă, despre pierderea elementelor esențiale pentru o viață bună și care merită trăită.

Anxietatea poate avea forme de la ușoară la severă și poate afecta semnificativ sănătatea emoțională, prin generarea unui sentiment de panică generalizată, alimentat de gânduri negative precum: separarea de cei dragi, teama de îmbolnăvire și de moarte (personală sau a celor apropiați), grijile financiare și legate de serviciu, teama de necunoscut, atât în termeni de gravitate, cât și de durată.

Simptomele anxietății

Acestea includ:

  • Un sentiment de neliniște și neputință;
  • Un sentiment incontrolabil de îngrijorare;
  • Iritabilitate crescută;
  • Dificultăți de concentrare;
  • Tulburări ale somnului;
  • Tensiune arterială crescută, palpitații;
  • Sentimentul de pericol iminent;
  • Instalarea panicii;
  • Transpirație;
  • Tremor al mușchilor;
  • Letargie, slăbiciune;
  • Probleme gastro-intestinale;
  • Gânduri obsesive;

Cea mai des întâlnită formă de anxietate a momentelor pe care le parcurgem cu toții în prezent sunt atacurile de panică.

Acestea reprezintă un episod brusc de neliniște și agitație, de teamă intensă, adesea cu simptome fizice intense, precum tahicardie, tremor, confuzie mentală, amețeli, greață, dificultăți de respirație, senzație de leșin și nu numai.

Atacurile de panică se instalează cel mai adesea brusc și escaladează rapid. Durata reală a unui atac de panică este de câteva minute (3-7 minute), dar urme ale senzațiilor fizice neplăcute și ale stării de neliniște pot persista chiar ore întregi.

Psiholog online

Se spune adesea că durata unui atac de panică este de ore, dar, în realitate, ceea ce persoana experimentează este „coada” atacului (precum coada cometelor) și nu un atac în sine.

Depresia

Anxietatea poate fi, și adesea chiar este, însoțită de depresie. Aceasta este o tulburare de dispoziție care presupune un sentiment persistent de tristețe și pierderea interesului față de orice fel de activitate.

Depresia se poate instala cu ușurință mai ales în condițiile acestei perioade de izolare și a incertitudinilor cu care ne confruntăm.

Depresia este o afecțiune serioasă și persistentă, putând dura de la câteva săptămâni, până la luni și chiar ani.

Simptomele depresiei

Acestea includ:

  • O stare de spirit alterată, deprimare;
  • Interes redus sau dezinteres absolut pentru activități care odată aduceau plăcere;
  • Modificări ale apetitului (hiper sau hipo);
  • Fluctuații ale greutății;
  • Tulburări ale somnului (hipersomnie sau hiposomnie, chiar insomnie);
  • Stare de agitație, neliniște, iritabilitate;
  • Oboseală permanentă, nivel scăzut de energie;
  • Apariția unui sentiment de vinovăție, fără o justificare precisă;
  • Incapacitate sau dificultăți de concentrare sau de luarea deciziilor;
  • Apariția unor gânduri suicidare;

Instalarea anxietății și a depresiei sunt și mai probabile în cazul persoanelor cu afecțiuni psihice pre-existente.

Pe parcursul acestei perioade foarte încărcate din punct de vedere emoțional, în cazul în care vă confruntați cu unele dintre aceste simptome, este indicat să cereți ajutorul unui specialist care vă poate ajuta să faceți față mai bine și mai usor provocărilor și gândurilor neplăcute pe care le aveți.

Partea bună adusă de progresul tehnologic este reprezentată de posibilitatea muncii la distanță, care ne permite să „mutăm” aproape toate activitățile în mediul online. Acest lucru înseamnă, printre altele și un psiholog online, adica exact ceea ce avem nevoie.

Ședințele cu un psiholog online, pe Skype, se bazează pe același concept al ședințelor de psihoterapie individuală, doar că se folosește comunicarea la distanță. Un psiholog online este o alternativă eficientă atunci când mersul tradițional la psiholog nu este posibil, cum se întâmplă în această perioadă. Este nevoie doar de o conexiune bună la internet și de un spațiu liniștit și sigur.

Beneficiile de a apela la ajutorul unui psiholog online

  • Este eficient: sesiunile online oferă aceleași rezultate ca acelea desfășurate în cabinet, oferind chiar o flexibilitate mai mare;
  • Este convenabil: puteți discuta cu psihologul de oriunde și oricând, folosind orice fel dedispozitiv cu conexiune la internet;
    • Este confidențial: toată comunicarea cu un psiholog online respectă un protocol de securitate, astfel că toate informațiile împărtășite rămân confidențiale;
    • Este certificat: cei peste 60 de specialiști ai clinicii au o experiență îndelungată și pot lucra în același mod eficient atât offline, cât și online;
    • Costurile unei ședințe cu un psiholog online, prin Skype, sunt identice cu cele ale unei ședințe desfășurate la clinică;

Este cu atât mai recomandată o discuție cu un psiholog online, cu cât sentimentul de neputință și îngrijorare se amplifică și rezolvarea pare tot mai complicată și tot mai îndepărtată. Sunt situații când poate apărea necesară și administrarea de medicamente și psihologul poate face recomandarea către specialistul psihiatru.

Pașii principali spre interacțiunea cu un psiholog online

  • Alegerea specialistului: primul pas este decizia asupra specialistului preferat dintr-o echipă de peste 60 de psihoterapeuți licențiați și experimentați.
  • Programarea și plata online: al doilea pas este completarea formularului de programare online, urmat de primirea detaliilor prin sms;
  • Conectarea cu psihologul online: ultimul pas, și cel mai important, este interacționarea pe Skype cu specialistul.

Psiholog online

Ai nevoie să vorbești cu cineva?

Intră în contact cu un psihoterapeut al clinicii noastre, pregătit să fie alături de tine!

 

Sfaturi pentru păstrarea sănătății emoționale în această perioadă

Ajutorul specializat din partea unui psiholog online este primul pas pe care îl putem face, dar nu singurul. Există o serie de recomandări de luat serios în considerare pentru ca această perioadă să treacă mai ușor.

Primele asemenea recomandări vin de la medici și autoritățile statului și vizează respectarea normelor de igienă și limitarea contactului cu ceilalți.

Pentru a depăși aceste momente dificile este nevoie, însă, de mai mult decat igienă strictă și izolare.

Ne pot ajuta urmatoarele sfaturi:

Limitarea expunerii la știrile care ne pot alimenta anxietatea

Deși informarea cu privire la evoluția situației și la deciziile luate de autorități care ne influențează viața imediată este bună, este indicat să reducem timpul alocat știrilor și să stopăm navigarea permanentă pe diversele canale de informare.

Mai mult, în acest context, vorbim și despre o explozie de informații false și trucate, care îngreunează diferențierea faptelor reale de cele false.

Meditația și mindfulness-ul

Aceste tehnici pot fi practicate de oricine – există materiale gratuite pe Internet și pot fi descărcate chiar aplicații de inițiere în aceste metode de gestionare a stresului.

Practicarea de activități fizice

Orele de sport pot fi mutate în confortul casei, adaptându-le. Putem practica Yoga, Pilates sau Stretching. Dansul este un mod foarte eficient de a face mișcare și, în plus, va aduce, în mod garantat, și un zâmbet.

Practicarea unor hobby-uri

Această perioadă poate fi o oportunitate pentru a ne orienta spre activitățile care ne fac plăcere (lectura, pictura, gătitul, studiul unui instrument muzical, croitoria etc.) sau putem descoperi altele noi.

Reorganizarea casei și curățenia

Pe lângă elementul evident de utilitate, această activitate poate oferi plăcere și un anumit sens al controlului asupra propriei vieți.

Menținerea contactului cu persoanele apropiate prin intermediul tehnologiei

Când orice prieten, cunoștință sau membru al familiei este practic la o tastă distanță, putem profita de timpul liber și contacta toți acești oameni, care, și ei, sunt, în mare majoritate, în aceeași situație dificilă ca și noi.

Vizionarea filmelor cu subiect optimist – comedii sau documentare.

Adoptarea unei alimentații echilibrate și o hidratare corectă

Dacă mulți dintre noi dăm vina pe munca și dificultatea de a lua pauză și a găsi mâncare „adevarată”, acum putem pune în practicî visele de alimentație corectă, cu puține elemente procesate și multe fructe și legume; să nu uităm că alimentația se reflectă în nivelul energetic al persoanei! La fel de importantă este și limitarea consumului de alcool, cofeină și nicotină.

Respectarea programului de somn

Un somn odihnitor, de cel puțin 7 ore pe noapte, contribuie serios la refacerea sistemului imunitar.

Setarea unui program clar al activităților

Izolarea nu trebuie să fie sinonimă cu programul dezordonat; este necesar să avem un orar zilnic stabilit, indiferent că vorbim despre muncă sau pauza de masă, ori momentele de hobby sau sport.

Rutinele zilnice trebuie să cuprindă aranjarea patului și a camerei de dormit, aerisirea încăperilor, dar și grija pentru propria persoană.

Nu este relevant faptul că voi sta în casă toată ziua ce urmează! Sunt tot eu, cel sau cea care mă aranjam când plecam la muncă sau în oraș. Igiena și respectul de sine nu pot, și nu ar trebui să ne fie luate de niciun eveniment.

Totodată, aceasta poate fi o perioadă în care să ne conectăm cu noi înșine, dar și cu cei dragi. Putem petrece acest timp făcând activități pentru care nu găsim timp suficient în mod obișnuit.

Psiholog online

Concluzii

Este esențial să înțelegem faptul că putem schimba doar ceea ce controlăm – gândurile și acțiunile noastre, nu și situațiile exterioare, care vor avea loc indiferent de ceea ce ne dorim sau simțim fiecare dintre noi.

Putem influența propriile gânduri și comportamente, așa încât acestea să nu ajungă să „lucreze” împotriva noastră, ci să devină instrumente folositoare pentru depășirea cu bine a acestei perioade de criză.

Modul în care ne raportăm la această perioadă este o decizie personală, stă în puterea noastră și nu trebuie lăsat la îndemâna fricilor și temerilor iraționale generate de mass-media. Calmul, luciditatea, empatia, dar și umorul sunt monedele forte ale acestei perioade stresante.

Ai nevoie să vorbești cu cineva?

Intră în contact cu un psihoterapeut al clinicii noastre, pregătit să fie alături de tine!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *