← Înapoi la Blog

6 min

Rezilienta in timpul pandemiei pentru angajati

Rezilienta in timpul pandemiei pentru angajati

Ai obosit si tu sa te intrebi cum va evolua pandemia, daca vei lucra de la birou sau de acasa, ce schimbari se preconizeaza in organizatia in care lucrezi?

Pandemia este o situatie de criza medicala si, ca orice situatie potential amenintatoare, va activa creierul reptilian, responsabil cu supravietuirea. In prezent, suntem in mare parte a timpului intr-o stare de alerta, iar aceasta intrerupe abilitatea noastra de a accesa lobul frontal. De aceea, cand suntem pe modul supravietuire, ne este mai greu sa rezolvam probleme, sa gestionam bine conflictele, sa invatam si alte sarcini care presupun creativitate.

Capacitatea de adaptare la situatiile de criza a fost numita rezilienta. Cu totii ne dorim sa fim rezilienti in fata incercarilor vietii, pentru a continua sa crestem atat individual, cat si organizational.

Dar cum arata rezilienta?

Angajatii rezilenti au la fel de multe provocari ca toata lumea, dar ei sunt mai echipati sa le faca fata. Caracteristicile care ii diferentiaza pot fi grupate in trei categorii:

  1. Reglare emotionala: capacitatea de a activa o pozitie de Observator fata de emotiile noastre, astfel incat sa putem raspunde adecvat la situatia prezenta, in loc de a intra intr-un tipar vechi.

Spre exemplu, daca reusesc sa observ la timp ca ma deranjeaza ceea ce spune un coleg, am ocazia sa iau o pauza mentala pentru a acorda atentie emotiilor mele si a alege ce vreau sa raspund. 

Daca nu sunt conectata la emotiile mele, am mai multe sanse sa izbucnesc in reprosuri sau sa ies furioasa din birou cand intensitatea lor devine prea mare.

  1. Compasiune fata de sine: observa-ti dialogul intern si intreaba-te daca ai vorbi la fel cu un prieten drag. Reducerea criticilor si autoetichetarilor negative ne ajuta sa alinam emotiile dificile si sa gasim motivatie pentru a merge mai departe.

Daca te-ai descurcat mai putin bine la o prezentare sau nu ai obtinut un rol pe care ti-l doreai, compasiunea de sine te ajuta sa iti normalizezi dezamagirea, tristetea si insecuritatile. A ne onora umanitatea ne da putere.

  1. Agilitate cognitiva: sa recunoastem cand povestile pe care ni le spunem sunt in defavoarea noastra si sa le modificam, astfel incat sa fie de partea noastra.

Daca s-a luat o decizie fara sa fii consultat, primul gand poate fi acela ca nu esti apreciat sau ca parerea ta nu a contat. Agilitatea cognitiva te ajuta sa vezi si explicatii alternative, cum ar fi ca ati avut asteptari diferite si persoana care a luat decizia a considerat ca nu te afecteaza sau poate a fost obligata sa ia rapid o decizie.

Ce poti face ca angajat pentru tine, astfel incat sa iti cresti rezilienta?

  1. Ai grija de sanatatea ta fizica, deoarece corpul si mintea formeaza un sistem. Orice schimbare intr-unul din elemente genereaza schimbari in celalalt.
  2. Hraneste-te sufleteste cu activitati care iti fac placere: hobby-uri, timp cu cei dragi, pauze intre activitati si pauze de meditatie (chiar si doua pauze de 5 minute pe zi petrecute in liniste au efect vizibil). Mintea ta va lua o pauza de la ingrijorari, iar creierul va transmite corpului ca esti din nou in siguranta. Asta te ajuta sa iti folosesti din nou la capacitate optima lobul frontal.
  3. Creeaza si pastreaza o structura, onorandu-ti intalnirile, fiind punctual si predictibil. De asemenea, delimiteaza clar timpul de munca si timpul personal. Cand lucram de acasa, granitele se sterg usor si putem fi tentati sa inchidem laptopul tarziu, pentru ca ne-am permis sa gatim la pranz sau sa includem o programare la medic in timpul orelor de lucru. 

Din fericire, munca nu se va incheia la finalul zilei de lucru (asta inseamna ca organizatia ta este vie si merge inainte), asa ca depinde de tine sa decizi la ce ora se incheie ziua ta de munca, astfel incat sa ai o viata echilibrata. Echilibrul contribuie mult mai mult la eficienta in munca decat 2-3 ore suplimentare cand esti deja obosit.

  1. Observa-ti dialogul intern si alege acele credinte care te ajuta: transforma amenintarile in provocari, muta-ti atentia de la ceea ce este in afara controlului tau la ceea ce este in puterea ta si aminteste-ti ca dificultatile sunt temporare.
  2. Celebreaza-ti reusitele! Focalizarea pe ceea ce ai reusit combate sentimentul de neajutorare.
  3. Cere ajutor cand ai nevoie! Oamenii rezilienti nu sunt cei care duc singuri toate greutatile, ci aceia care au un sistem de sprijin.
  4. Imprieteneste-te cu emotiile tale inconfortabile. A tolera situatiile cu nivel scazut de stabilitate presupune sa ne permeabilizam la a trai cu disconfortul. 

Invata sa simti in corp senzatiile fizice aferente povestii pe care ti-o spui sau evenimentului pe care il traversezi. Numeste emotia si intreaba-te ce nevoie neindeplinita iti semnalizeaza ea. Acum ai mai multe sanse sa actionezi responsiv, nu reactiv.

Ai ajuns la sfarsitul articolului si te gandesti cum te vor ajuta toate acestea daca o persoana draga tie este bolnava, daca simti ca locul tau de munca nu este sigur sau daca nu ai suficiente resurse pentru a solutiona o problema de serviciu?

Iti propun un mic experiment: Chiar in locul in care te afli, devino constient de felul cum respiri. Incearca sa nu iti influentezi respiratia, desi ritmul ei se va schimba putin de indata ce iti indrepti atentia asupra ei. Daca ai posibilitatea sa inchizi ochii, te va ajuta sa te concentrezi mai bine pe senzatiile corporale, dar nu este obligatoriu.

Observa cum intra si cum iese aerul pe nas pentru cateva cicluri de respiratie…

Apoi fii atent pana unde simti aerul ca intra, cu fiecare inspiratie – in nas, poate in gat, poate simti pana in plamani…

Observa ce se misca in ritmul respiratiei – pieptul, poate si abdomenul – se ridica la inspiratie si coboara cand expiri.

Contempla acest miracol care este respiratia ta – un proces fiziologic de care viata ta depinde si pe care nu il poti controla decat intr-o masura nesemnificativa. Iti petreci mare parte din zi fara sa iti observi respiratia, dar corpul tau stie sa respire pentru tine. Este un exemplu foarte bun pentru credinta ca nu trebuie sa fim mereu in control pentru a fi in siguranta. Chiar daca nu avem nicio garantie, avem suficiente respiratii pana la finalul zilelor noastre.

La fel, chiar daca nu stim cum vor evolua lucrurile in exteriorul nostru, ne putem baza pe faptul ca, la momentul potrivit, se va activa in noi acea resursa de care avem nevoie sa depasim provocarea prezenta. Nu putem activa in prezent resursa de care vom avea nevoie in viitor.Vom sti ce avem de facut cand ne vom aduce mintea in prezent si nu ne vom mai irosi energia ingrijorandu-ne pentru viitor sau regretand trecutul. Puterea noastra este AICI si ACUM.

Despre autor

Psihoterapeut Elena Iorga

Psihoterapeut Elena Iorga

Master în psihodiagnostic și psihoterapie experiențială

Programează-te acum