schizofrenie frică

Schizofrenie: înțelegerea acestei tulburări

Schizofrenie – o tulburare mentală cronică și severă, care afectează modul în care o persoană gândește, se simte și se comportă. Persoanele cu schizofrenie pare că au pierdut contactul cu realitatea. Deși schizofrenia nu este la fel de comună precum alte tulburări mentale, simptomele pot fi devastatoare.

Ce este schizofrenia?

Schizofrenia apare cel mai frecvent între vârstele de 16 și 30 de ani, iar bărbații au tendința de a prezenta simptome la o vârstă mai mică în comparație cu femeile. În multe cazuri, tulburarea se dezvoltă atât de încet, încât individul nu a putut identifica simptomele timp de mulți ani. Cu toate acestea, în alte cazuri, schizofrenia poate să apară brusc și să se dezvolte repede.

Schizofrenia afectează aproximativ 1% dintre toți adulții, la nivel global. Experții spun că schizofrenia este, probabil, o sumă a mai multor boli.

schizofrenie tipat

Simptome schizofrenie – Clasificări și tipologii

O proporție considerabilă de persoane care suferă de schizofrenie trebuie să se bazeze pe oameni din jur, deoarece nu sunt în măsură să mențină un loc de muncă sau să se îngrijească adecvat. Mulți ar putea refuza tratamentul, argumentând că nu simt nimic în neregulă.

Unii pacienți pot prezenta simptome clare, dar, în alte ocazii, pot părea bine până când încep să găsească explicații pentru ceea ce gândesc cu adevărat.

Efectele schizofreniei nu afectează doar pacientul – familiile, prietenii și societatea sunt afectate de asemenea. Simptomele și semnele de schizofrenie pot varia, în funcție de individ.

Simptomele sunt clasificate în patru categorii:

• Simptome pozitive – cunoscute și sub numele de simptome psihotice. De exemplu, iluzii și halucinații.
    Simptome negative – acestea se referă la aspecte caracteristice individului, car dispar. De exemplu, lipsa expresiilor faciale sau lipsa motivației.
  • Simptome cognitive – acestea afectează procesele de gândire ale persoanei. Acestea pot fi simptome pozitive sau negative, de exemplu, puterea scăzută de concentrare este un simptom negativ.
  • Simptome emoționale – acestea sunt, de obicei, simptome negative, cum ar fi lipsa de sentimente.

Principalele simptome

• Delir – pacientul afișează credințe false, nefondate, care pot lua multe forme. Ei pot simți că alții încearcă să-i controleze de la distanță. Sau cred că au puteri și abilități extraordinare.
  • Halucinații – auzul unor voci este mult mai comun decât văzul, simțitul, degustarea sau mirosul unor lucruri care nu există. Cu toate acestea, persoanele cu schizofrenie pot experimente o gamă largă de halucinații.
  • Gândire tulburată – persoana poate sari de la un subiect la altul, fără nici un motiv logic. Aceasta poate fi greu de urmărit în discuție.

Alte simptome pot include:

• Lipsa de motivație (aboliție) – pacientul își pierde motivația. Acțiunile de zi cu zi, cum ar fi spălatul și gătitul, devin neglijabile.
  • Expresia slabă a emoțiilor – răspunsurile la întâmplări fericite sau triste pot să lipsească sau să fie inadecvate.
  • Retragere socială – când un pacient cu schizofrenie se retrage din punct de vedere social, de obicei este din dorința de a se feri de un potențial eveniment negativ, o persoană care îi vrea răul.
  • Pierderea contactului cu realitatea provocată de boală – deoarece halucinațiile și delirul par atât de reale pentru pacienți, mulți dintre ei nu cred că sunt bolnavi. Aceștia pot refuza să ia medicamente din cauza fricii față de efecte secundare sau de teamă că medicamentul ar putea fi de fapt otravă.
  • Dificultăți ale proceselor cognitive – este afectată capacitatea pacientului de a se concentra, de a-și reaminti lucruri, de a planifica și de a-și organiza viața. Comunicarea devine mai dificilă.

schizofrenie fata isi acopera ochii

Cauzele schizofreniei – Schizofrenia se moștenește?

Experții consideră că mai multi factori sunt implicați în a contribui la debutul schizofreniei.

Dovezile sugerează că factorii genetici și de mediu acționează împreună pentru a declanșa schizofrenia. Schizofrenia se moștenește, dar mediul înconjurător influențează în mod semnificativ.

Mai jos este o listă a factorilor care contribuie la declanșarea schizofreniei:

Moștenirea genetică

Dacă nu există istoric de schizofrenie în familie, șansele de a dezvolta schizofrenie sunt mai puțin de 1 la sută. Cu toate acestea, acest risc se ridică la 10% dacă un părinte a fost diagnosticat.

Dezechilibrul chimic în creier

Experții consideră că un dezechilibru al dopaminei, un neurotransmițător, este implicat în declanșarea schizofreniei. Pot fi implicați și alți neurotransmițători, cum ar fi serotonina.

Relații familiale

Nu există dovezi care să demonstreze sau chiar să indice că relațiile de familie ar putea provoca schizofrenie, totuși, unii pacienți cu boala cred că tensiunea din cadrul familiei declanșează redeclanșări ale bolii.

Factori de mediu

Deși nu există dovezi clare, mulți oameni consideră că traume întâmplate înainte de naștere, cât și infecții virale, pot contribui la dezvoltarea bolii.

Experiențele stresante adesea precedă apariția schizofreniei. Înainte de apariția oricăror simptome acute, persoanele cu schizofrenie se obișnuiesc cu ieșiri nervoase, anxietate și lipsă de concentrare. Acest lucru poate provoca probleme de relație, divorț și șomaj.

Acești factori sunt adesea blamați pentru debutul bolii. În unele situații, a fost exact invers – boala a provocat întregul șir de experiențe neplăcute. Prin urmare, este greu de identificat dacă schizofrenia a cauzat anumite evenimente neplăcute sau a apărut ca rezultat al acestora.

Schizofrenie indusă prin droguri

Marijuana și LSD sunt recunoscute ca declanșatoare ale recidivei schizofreniei. În plus, pentru persoanele cu predispoziție la o boală psihotică, cum ar fi schizofrenia, utilizarea canabisului poate declanșa primul episod.

Unii cercetători cred că anumite medicamente eliberate pe bază de prescripție medicală, cum ar fi steroizii și stimulanții, pot cauza psihoză.

schizofrenie teamă

Tratamente pentru schizofrenie

Cu tratament adecvat, pacienții pot duce o viață liniștită și productivă.

Tratamentul poate ajuta la ameliorarea multora dintre simptomele schizofreniei. Cu toate acestea, majoritatea pacienților cu tulburare trăiesc cu aceste simptome pentru tot restul vieții.

Psihiatrii spun că cel mai eficient tratament pentru pacienții cu schizofrenie este de obicei o combinație de:

• Medicație
  • Consiliere psihologica
  • Resurse de auto-ajutorare

Medicamentele antipsihotice au îmbunătățit considerabil tratamentul pentru schizofrenie. Mulțumită acestora, majoritatea pacienților pot să își desfășoare viețile în cadrul unor comunități, spre deosebire de a sta izolați într-un spital.

Tipuri de medicamente

• Risperidona – mai puțin sedativă decât alte antipsihotice atipice. Creșterea în greutate și diabetul zaharat sunt posibile efecte secundare, dar au o probabilitate scăzută de dezvoltare.
  • Olanzapina – poate, de asemenea, să amelioreze simptomele negative. Cu toate acestea, riscurile de luare în greutate și de dezvoltare a diabetului zaharat sunt semnificative.
  • Quetiapina – risc de creștere în greutate și de diabet, cu toate acestea, riscul este mai mic decât clozapină sau olanzapină.
  • Ziprasidona – riscul de creștere în greutate și diabet zaharat este mai mic decât alte antipsihotice atipice. Cu toate acestea, ar putea contribui la aritmia cardiacă.
  • Clozapina – eficace pentru pacienții care au refuzat tratamentul. Este recunoscut pentru  diminuarea comportamentelor suicidare la pacienții cu schizofrenie. Riscul de creștere în greutate și de diabet este semnificativ.
  • Haloperidol – un antipsihotic folosit pentru tratarea schizofreniei; are un efect de lungă durată (săptămâni).

Tratamentul primar pentru schizofrenie este medicația. Din păcate, respectarea tratamentului (în urma regimului de medicație) reprezintă o problemă majoră. Persoanele cu schizofrenie se opresc deseori din a mai lua medicamentele, pentru perioade lungi de timp, asumându-și  riscuri personale uriașe, atât pentru ei înșiși, cât și pentru cei din jurul lor.

Pacientul trebuie să continue medicația chiar și atunci când simptomele au dispărut. În caz contrar, acestea vor recidiva.

Prima dată când o persoană simte simptomele schizofreniei, poate fi foarte neplăcută. Recuperarea ar putea dura mult timp, fiind o experiență catalizatoare pentru senzația de singurătate. Este crucial ca o persoană care trăiește cu schizofrenie să primească sprijinul deplin al familiei, al prietenilor și al serviciilor / grupurilor comunitare atunci când simptomele apar pentru prima oară.

Tipuri de schizofrenie

Anterior, au existat o serie de subtipuri de schizofrenie; acestea includ, schizofrenie paranoidă și tulburarea schizoafectivă. Astăzi, aceste denumiri nu mai sunt folosite de către medici.

Schizofrenie – Diagnosticare

Un diagnostic de schizofrenie este format prin observarea acțiunilor pacientului. Dacă medicul suspectează o posibilă schizofrenie, va avea nevoie în continuare de istoricul medical și psihiatric al pacientului.

Anumite teste vor fi aplicate pentru a exclude alte boli și afecțiuni care pot declanșa simptome asemănătoare schizofreniei. Aceste teste sunt:

Teste de sânge – în cazurile în care consumul de droguri poate fi un factor, poate fi realizat un test de sânge. Testele de sânge se fac, de asemenea, pentru a exclude cauzele fizice ale bolii.

Studii imagistice – pentru a exclude tumorile și problemele din structura creierului.

Evaluarea psihologică – un specialist va evalua starea psihică a pacientului întrebând despre gânduri, stări de spirit, halucinații, tendințe suicidare, tendințe violente sau potențial de violență.