Te asteptam in Vizita
George Georgescu 46, Bucuresti
Program
L-V: 9-22 & S: 9-15

Stresul ne afectează grav sănătatea! Șapte motive pentru care este recomandat să mergi la psiholog în timpul luptei cu stresul!

Stresul face parte din viața fiecăruia dintre noi oricât de mult am încerca să nu se întâmple acest lucru, fapt care se observă și în statisticile anuale ale specialiștilor. Potrivit acestora, unul din doi români este stresat, iar la nivelul țării, peste jumătate din populație este supusă unei anumite forme de stres.

Ce este stresul și când apare?

Stresul reprezintă starea de tensiune venită ca reacție a organismului la orice schimbare, pozitivă sau negativă, care necesită o ajustare sau un răspuns în perioada imediat următoare, corpul reacționând la aceste schimbări cu răspunsuri fizice, mentale și emoționale.

Psihologii spun că, de cele mai multe ori, stresul apare atunci când suntem supuși unor situații sau cerințe, percepute de noi ca fiind dificile, dureroase sau de mare importanță.

Care sunt cauzele apariției stresului?

Cauzele apariției stresului se împart în două mari categorii, afirmă Răzvan Peristeri, Psihoterapeut Clinica Oana Nicolau: cauze externe și cauze interne. Astfel, la cauzele externe întâlnim schimbările majore din viața personală, munca sau școala, dificultățile apărute în relație, problemele financiare, timpul mult prea încărcat, copiii sau familia. Din categoria cauzelor interne fac parte pesimismul, incapacitatea de a accepta incertitudinea, gândirea rigidă, lipsa flexibilității, descrierea într-un sens negativ a propriei persoane, așteptările nerealiste și atitudinea totală sau deloc.

Cum se schimbă organismul în timpul stresului?

Atunci când suntem stresați, funcțiile fizice normale, precum sistemul digestiv și imunitar, sunt încetinite. Apoi toate resursele pot fi concentrate pe respirație rapidă, flux sangvin, vigilență și utilizare musculară.

Astfel, schimbările percepute la nivelul organismului în timpul stresului sunt:

  • tensiunea arterială și creșterea frecvenței pulsului,
  • respirația este mai rapidă,
  • sistemul digestiv încetinește, motiv pentru care ne scade pofta de mâncare,
  • activitatea imunității scade,
  • mușchii devin tensionați,
  • prezența unei stări sporite de vigilență care împiedică somnul.

Cum ne afectează stresul sănătatea?

Modul în care reacționăm la o situație dificilă afectează modul în care stresul ne afectează, la rândul său, sănătatea, afirmă Georgeta Savu, Psihoterapeut Oana Nicolau. O persoană care simte că nu dispune de suficiente resurse pentru a face față unei probleme va avea, cel mai probabil, o reacție mult mai puternică ce poate declanșa imediat diverse probleme de sănătate.

Printre problemele de sănătate cauzate de stres se numără:

  • despresia și anxietatea
  • durerea de orice fel
  • problemele de somn
  • boala autoimună
  • problemele digestive
  • eczemele de piele
  • boli de inimă
  • probleme cu greutatea
  • probleme de reproducere
  • probleme de gândire și de memorie

 Semnele și simptomele apărute atunci când suntem stresați

Cel mai periculos lucru despre stres este cât de ușor ne poate afecta fără să ne dăm seama deoarece începem să ne obișnuim cu el, spun psihologii. Este ca și cum am avea un intrus invizibil în corp și acționează fără să avem habar că există.

Așadar, iată simptomele care pot apărea în timpul stresului și pe care ar trebui să le băgăm în seamă.

Simptome cognitive

  • probleme de memorie
  • incapacitate de concentrare
  • judecată slabă
  • vedem doar negativul din diverse situații
  • avem gânduri anxioase sau rasiale
  • suntem constanți

Simptome emoționale

  • depresie sau nefericire generală
  • anxietate și agitație
  • lipsa dispoziției bune
  • iritabilitate
  • furie
  • senzație de copleșeală
  • sigurătate și izolare
  • alte probleme de sănătate mentală sau emoțională

Simptome fizice

  • dureri
  • diaree sau constipație
  • greață, amețeli
  • dureri toraice, ritm cardiac rapid
  • pierderea apetitului sexual
  • apariția frecvente a răcelii

Simptome comportamentale

  • mănâncam mai mult sau mai puțin
  • dormim mai mult sau mai puțin
  • anularea sau neglijarea responsabilităților
  • consumarea alcoolului, țigărilor sau medicamentelor pentru a ne relaxa
  • prezența obiceiurilor nervoase ( exemplu: rosul unghiilor)

 

Cum ne poate ajuta psihologul în lupta cu stresul?

Rareori reușim să facem față stresului singuri, dar, de cele mai multe ori, nu ajungem la o astfel de performanță, stresul punând stăpânire, centimentru cu centimentru, atât pe corpul, cât și pe mintea noastră, șubrezindu-ne sănătatea, ne spune Diana Miron, Psihoterapeut Clinica Oana Nicolau.

Specialiștii, însă, ne sar în ajutor în lupta cu stresul și ne spun care sunt cele șapte motive principale pentru care este bine să apelezi la un psiholog în acele momente:

  1. Psihologii te ajută să identifici cauza stresului și îți evaluează capacitățile de a face față stresului.
  2. Este una din circa 400 de metode de terapie psihologică care încearcă să te scoată din niște blocaje de gândire.
  3. Psihologii te pot ajuta să gestionezi mai eficient timpul, situațiile stresante din viață, să îți îmbunătățească abilitățile de comunicare și relaționare, dar te învață și tehnici de relaxare.
  4. Stresul, supranumit “dușmanul fără chip”, atacă din toate părțile și de nicăieri. Există distres-ul, stresul negativ, eustres-ul și stresul pozitiv care te ține în priză pentru a duce la bun sfârșit o sarcină. Psihologul te ajută să înțelegi care sunt mecanismele psihice și hormonale care generează și mențin distres-ul; îți oferă tehnici și metode de identificare și gestionare a emoțiilor; te susține în schimbarea perspectivei din care privești realitatea pentru a putea înlocui comportamentele dezadaptative cu unele înalt-adaptative; te antrenează în dezvoltarea unor strategii optime de management al timpului; te oglindește obiectiv pentru a te elibera de tabu-uri, prejudecăți și credințe greșite.
  5. Stresul este o activare a organismului și a psihicului menită să ne ajute să supraviețuim unei situații prezente. Majoritatea oamenilor prelungesc această activare prin faptul că rememorează întâmplări supărătoare din trecut sau se îngrijorează pentru viitor. Astfel, stresul devine o parte integrantă din viața lor. Prishologul te poate ajuta să rămâi în prezent și să îți activezi resursele de care ai nevoie pentru a face față. Un psiholog bun nu te face dependent de ajutorul său, ci te învață să îți găsești soluția salvatoare în tine.
  6. Psihologul te ajută să vezi în ce constă diferența dintre stresul dăunător și cel util. Această diferențiere se face și este valabilă pentru fiecare individ în parte în funcție de nevoile și de dorințele lui, de mediul socio-cultural al fiecăruia.

Dacă “relaxarea este ceea ce ești” și “stresul este ceea ce crezi că trebuie să fii”, atunci psihologul te ajută să îți dai masca jos și să te iubești necondiționat folosind tehnici meditative, experiențiale și, în special, prin relația de conectare autentică și acceptare pe care o stabilește cu tine.

Echipa de psihiatrii și psihologi ai clinicii Oana Nicolau sunt dispuși să vă ajute în lupta cu stresul și vă stau mereu la dispoziție.

Ti-a placut acest articol?
Aboneaza-te la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele sfaturi ale specialistilor nostri despre relatiile de cuplu, parenting sau dezvoltare personala.
Ma Abonez
Te poti dezabona oricand doresti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ti-a placut acest articol?
Aboneaza-te la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele sfaturi ale specialistilor nostri despre relatiile de cuplu, parenting sau dezvoltare personala.
Ma Abonez
Te poti dezabona oricand doresti.
Inchide
TRIMITE

SAU
contacteaza-ne tu!

Aboneaza-te pentru a primi pe email sfaturi personalizate de la specialistii nostri.
Ma Abonez