Viziteaza-ne
George Georgescu 46
Calea Floreasca 169A
Program
L-V: 9-22 & S: 9-15

Te rugam sa citesti noile norme privind protectia datelor tale disponibile la linkul de mai jos. Protectia datelor tale

GDPR

Vreau să mor?

În fiecare zi, mii de oameni sunt chinuiți de gândul „vreau să mor”. Una din cinci persoane se luptă cu probleme de sănătate mintală. Asta inseamnă că în fiecare cameră în care intri cu ezitare, crezând că ești singurul cu probleme, este cel puțin o altă  persoană care trece prin exact același lucru.

Gândul „vreau să mor” apare de obicei atunci când oamenii suferă de atât de multă durere psihică încât devine insuportabilă. Această durere este adesea inrăutătită de frica  de a fi o povară pentru alții sau de a nu te regăsi nicăieri. Combinația dintre aceste voci interioare și durerile emoționale, pe care le simt oamenii, îi poate determina să creadă că nu merită să fie în viată. Ba mai mult, ajung să creadă că absența lor le-ar face un bine celor din jur. Cu toate acestea, nu este niciodată cazul. Rănirea ta nu va face altceva decât să îi afecteze pe cei pe care îi iubești. Studiile arată că fiecare persoană care se sinucide are un impact direct asupra a cel puțin șapte persoane.

 Cum să previi gândul de sinucidere

Pentru a nu fi nevoit să lupți împotriva gândurilor de sinucidere este bine să le previi. Poți face asta alcătuindu-ți propriul plan de salvare:

  • În primul rând, trebuie să recunoști când începi să te simți rău, când gândurile încep să-ți  fie întunecate sau când începi să te simțiți anxios. Este mult mai ușor să te descurci cu aceste sentimente când sunt recente.
  • Planifică-ți acțiunile specifice pe care le vei face atunci când începi să te simțiți rău. (mergi la o plimbare în parc, gătește brioșe, meditează, urmărește o comedie) Acestea vor ajuta la interferența cu două comportamente care alimentează o stare de suicid: pasivitate și izolare.
  • Asigură-te că ai la dispoziție o persoană pe care o poți suna și cu care poți vorbi.

Ce să faci dacă ai deja gânduri de sinucidere

 Promite că nu vei lua o decizie de moment și nu te vei răni în acel moment. 

Gândurile sinucigașe vin și pleacă. Chiar dacă simți o durere ce pare interminabilă, este important să nu acționezi impulsiv asupra gândurilor autodistructive. Fă-ți o promisiune cu un prieten, cu un terapeut sau cu tine însuți că nu vei face nimic pentru a-ți face rău pentru o anumită perioadă de timp.

Mulți oameni consideră că este util să urmezi regula “3 zile” atunci când se simt ca și cum ar dori să moară. Un blogger, care a luptat cu gânduri de suicid explică: “Eu am o regulă de 3 zile. Dacă chiar și pentru un moment simți o umbră de bucurie sau că viață merită trăită, trebuie să începi din nou cele 3 zile “.

Această regulă nu implică faptul că cineva ar trebui să aleagă să moară dacă trec trei zile fără să se simtă plin de sperantă. Cu toate acestea, acesta poate oferi oamenilor un moment de răgaz între gânduri și acțiune, prin care au șansa de a se salva. Indiferent cât de permanentă poate părea durerea, gândurile de suicid nu vor dura pentru totdeauna.

Reglează-ți somnul

Lipsa somnului poate contribui la depresie și poate duce la o accentuare a gândurilor sinucigașe. Încearcă să îți reglezi somnul, urmărind opt ore pe noapte. Dacă te simți extenuat și dormi în cea mai mare parte a zilei, este important să te ridici și să încerci să faci ceva activ.

Sport

Studiile arată că exercițiile fizice pot fi la fel de eficiente ca și antidepresivele atunci când vine vorba de tratamentul împotriva depresiei și anxietătii. Chiar și o plimbare în parc  poate ajuta organismul să inceapă eliberarea endorfinelor, ceea ce reduce depresia.

Evită drogurile și alcoolul

Alcoolul și drogurile intensifică adesea gândurile suicigase. Evită orice alcool și orice medicamente care nu ți-au fost prescrise de medicul tău.

Auto-compasiune

Este important să ai compasiune pentru tine însuți. În loc să te învinovățești că te simți rău, încercă să te tratezi așa cum ai trata un bun prieten. După cum Dr. Stacey Freedenthal sugerează: “Gândește-te la tot ce se intamplă în viața ta. Gândește-te la toate motivele pe care le ai pentru a muri prin sinucidere. Acum imaginează-ți că cineva la care ții foarte mult ar veni cu aceleași probleme, aceleași motive, aceleași dorințe de a muri. Ce i-ai spune? Ai spune acelei persoane despre care îți pasă: “Ai dreptate, ar trebui să te omori”? Dacă nu, de ce?”

Acest mod de abordare, de a te trata cu aceeași bunătate și compasiune cu care ai trata un prieten se numește auto-compasiune.

Vorbește cu cineva

Oamenii sunt adesea prea rușinați sau inspăimantati să vorbească despre faptul că au gânduri sinucigașe. Cu toate acestea, impărtăsirea acestor sentimente cu cineva în care poți avea încredere este un pas spre a te simți mai bine. De cele mai multe ori ne este rușine să împărtășim adevărul despre astfel de gânduri cu cei apropiați, așa că ajutorul profesional oferit de un terapeut poate fi deosebit de util.

Doar vorbind despre modul în care te simțiți și despre cum ai ajuns la acest punct din viața ta poate fi o ușurare uimitoare și te ajută să găsesti o cale de a face fată durerii pe care o întâmpini în prezent. Viața ta merită să continue pentru că încă încerci să găsești o cale de a supraviețui și  pentru că devii mai puternic în fiecare zi, chiar dacă tu nu conștientizezi acest lucru.

Pentru mai multe informații, apelează la un specialist.

 

Ti-a placut acest articol?
Aboneaza-te la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele sfaturi ale specialistilor nostri despre relatiile de cuplu, parenting sau dezvoltare personala.
Ma Abonez
Te poti dezabona oricand doresti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ti-a placut acest articol?
Aboneaza-te la newsletter pentru a fi la curent cu ultimele sfaturi ale specialistilor nostri despre relatiile de cuplu, parenting sau dezvoltare personala.
Ma Abonez
Te poti dezabona oricand doresti.
Inchide
TRIMITE

SAU
contacteaza-ne tu!

Aboneaza-te pentru a primi pe email sfaturi personalizate de la specialistii nostri.
Ma Abonez